Welk soort hout voor gevelbekleding + alkyd aflakken

Oliva

  • #1
Beste mede-klussers,

Vorig jaar ben ik gestart met het volledige schilderwerk van mijn huis.
Op diverse vlakken van de gevel zit rabat en de vorige bewoners hebben enkele vlakken voorzien van vlakke platen, vind ik niet mooi en wil ik dan ook weer vervangen door rabat.

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer, welk soort hout kan ik het beste nemen voor horizontale rabat-delen om deze te plaatsen en vervolgens alyd te gronden en (hoogglans antraciet) af te lakken.

Online zie ik diverse opties:
- Western Red Cedar (beste geschikt)
- Siberisch lariks (beste geschikt)
- Lariks Douglas (minder geschikt)
- Geïmpregneerd vuren (niet geschikt)

Ook lees ik dan weer: Red cedar is vrij vettig en daardoor niet geschikt voor schilderen.

Her en der lees ik diverse adviezen en ook aardige prijsverschillen tussen de houtsoorten, wat is jullie advies / ervaring?

En kan ik deze planken zo plaatsen en na montage aflakken of moet ik ze vooral volledig gronden en lakken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zelf heb ik het idee dat je de achterkant van het hout ook moet schilderen. Een warmte stroom trekt van binnen naar buiten aan de achterkant van het hout kan zich condens vormen. Als je ervoor zorgt dat achter het hout een goede ventilatie is kan je dat voorkomen. Hoe de wand/muur is opgebouwd speelt ook een rol.
Isolatie met een goede damprem zorgt er ook voor dat de temperatuur aan de achterzijde van het hout zoveel mogelijk gelijk is aan die van buiten en de damprem doet dat voor het vocht. Het lakwerk zorgt ervoor dat het vocht niet in het hout trekt maar op het oppervlak blijft liggen en zodoende sneller zal drogen.
Dit is theorie. Voor de rest hoor ik weinig of dit de levensduur van het hout zelf en het lakwerk in de vorm van, blaas-en scheurvorming op het hout verbeterd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu