Vuilafscheider belangrijk?

Nachtegaal

  • #1
Ik sta op het punt om een nieuwe cv ketel aan te schaffen, een vaillant ecotec plus 30-34 5-5l cw5 vhr.
nu wordt mij geadviseerd om tevens een vuilafscheider te laten installeren, gezien de kosten hiervan, e 125 en gezien het feit dat het om een advies gaat en geen MUST, vraag ik me af hoe belangrijk dit is, ben benieuwd naar jullie mening in deze
 

Roykes

  • #3
Naar mijn idee een storm in een glas water. ( als we het tenminste over het magnetiet hebben )

bij ons op het werk word er eigenlijk geen verschil tussen het wel of niet toepassen gemerkt op levensduur van een pomp.

advies is altijd volg de voorschriften van de fabrikant.
ze zijn overigens bij goed zoeken voor ongeveer de helft van de prijs te vinden die jij noemt.

zie ook dit artikel:
https://www.installatie.nl/artikelen/storingen-door-magnetiet/
 

Tumkie

  • #4
Vuilfilter en dan liefst magnetische is altijd aan te raden ... zeker in oudere installaties in combinatie met inox warmtewisselaars
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Nieuwsgierig geworden.
Magnetische vuil afscheiden en een inox. Inox is toch roestvrijstaal.
 

Ambidexterity

  • #6
Mijn nieuwe Ketel heeft ook een inox (roestVASTstaal) binnenwerk en is mij ook geadviseerd een vuilafscheider er tussen te zetten. Ik heb er niet zo bij stil gestaan of het een must is of niet, meer gedaan uit oogpunt als het niet baat dat het ook niet schaadt. Even een aantal keer door laten stromen is wel raadzaam, vervolgens 1 a 2 keer per jaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
In een installatie die al een tijdje draait ontstaat er geen roest meer, het water is dan namelijk zuurstofvrij, een beetje overdreven alles regelmatig door te spoelen.
Het is zelfs nadelig want het water om te vullen bevat nog wel zuurstof, u bereikt het tegengestelde effect.
 

Ambidexterity

  • #8
@Jan, sterk tegen punt.
Als je een systeem leeg laat lopen wat al een aantal jaar draait, dan komt er zwart stinkend water uit, dit is water zonder zuurstof inderdaad.
Water+ijzer+zuurstof=oxidatie
Haal er een tussenuit en je hebt geen oxidatie.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
12

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu