Vochtplekken

Pentje

  • #1
Lange tijd geleden,
Maar is hier een oplossing voor gevonden ?
Ik heb hetzelfde probleem en een vergelijkbare constructie.
Binnenmuur garage is buitenmuur van het huis die op de weerkant staat.

Hier is recentelijk het dakloos vervangen en het dak geïnspecteerd. Geen lekkage meer, maar nog wel vochtplekken die inderdaad met warm weer vochtiger worden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het gaat om het moment van het vochtig worden.

De garage is afgekoeld in die ruimte is alles koud. Veel goederen die koud zijn betekend veel massa die weer moet worden opgewarmd. Daardoor zal het opwarmen langer duren.
Temperatuur buiten gaat omhoog en de warme vochtige lucht trekt in de garage naar alles wat een lagere temperatuur heeft. Muren zijn dampopen ook daar komt de warmtestroom naar binnen.
Op alle oppervlakken die een lagere temperatuur hebben zal vocht uit de warmtestroom condenseren. Zijn deze poreus zie je het niet. Op metaal glas enz. zie je het wel.
Dit alles in een combinatie van de luchtvochtigheid en de temperatuur van zowel de binnen-als de buiten temperatuur.
Dus alles heel snel opwarmen of er voor zorgen dat die ruimte niet beneneden een bepaalde temperatuur afkoeld.
 

Pentje

  • #3
Klinkt logisch. Ben benieuwd of de TS ook nog een reactie kan geven wb zijn oplossing.

Maar hoe houd je een (in mijn geval) halfsteens garage op een constante temperatuur.... ik heb al ventilatie aan beide zijden (rooster in de garagedeur en open voegen in tegenovergestelde muur), maar dit neemt natuurlijk ook weer vochtige lucht mee naar binnen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je wat vragen leest van betreffende deze materie kan je daaruit een oplossing destilleren.
Het is isoleren of verwarmen.
Of beginnen met de luchtvochtigheid en de temperatuur te meten.
 

Pentje

  • #5
Tuurlijk, helemaal logisch, maar ik vind het nogal jammer om een garage die hoofdzakelijk dient als opslag helemaal te gaan isoleren .


En dan blijft bij mij de vraag; hoe komt het dat in mijn geval de garage de afgelopen 40 jaar niet zulke problemen heeft gehad, enkel wat vochtdoorslag op een andere muur.
Is hier misschien een link met de eerdere lekkage waarvan de stenen na een maand nog steeds vochtig zijn ?

En eventueel de spouw isolatie?
De muur waar ik nu de vochtplekken ervaar is de enige muur die geïsoleerd is. Aan de andere kant van de garage waar de halfsteens muur is ervaar ik geen problemen . Enkel tussen woonhuis/garage

Mijn garage had eerder trouwens helemaal geen ventilatie. Ik heb de voegen zelf weer opengemaakt (waren gekit) en een rooster in de garage deur gemaakt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik neem aan dat je al wat vragen en antwoorden hebt gelezen.
Deze materie is heel lastig.
In die 40 jaar zal best iets verandert zijn wat van invloed is. Bijvoorbeeld het volume, is ook massa kilogrammen, zal best gestegen zijn in die jaren. :wink:
Nogmaals meten is weten.
Nogmaals hoe kritisch condens is. Vaak getypt kijk naar het gedrag van de spiegel in de badkamer. Vaak zie je dat je aan de bovenzijde zicht hebt en aan de onderzijde condens. Wat zal het verschil daar zijn in temperatuur en vocht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Topic kapen mag hier niet, de omstandigheden zullen nooit exact hetzelfde zijn en de adviezen dus ook niet.
 

Pentje

  • #8
Excusé !

Was eigenlijk vooral benieuwd of TS de oplossing nog kon zelf
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Een oplossing van TS zal waarschijnlijk anders zijn dan een oplossing voor u, daarom is topic kapen niet toegestaan.o.a.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
8
10

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu