HEB 120 balk van staal, overspanning voor zolder 5,4 m

DJL

  • #1
Beste lezers,
De schuur wil ik gaan voorzien van een zolder. Halverwege wil ik een HEB 120 gaan maken van 5,4 meter op een gemetselde binnenmuur aan beide kanten Dan aan beiden kanten van de stalen balk om de 60 cm houten dwarsbalkjes erin leggen van 12 cm hoog en 2,40 'm lengte, daarop komen underlayment platen. De vloer wordt niet zwaar belast, wat winterbanden, kasten etc. Dat zal hooguit 500-750 kg zijn. De vloer van underlayment van is 10 * 30 kg.
Maximaal zal deze vloer dus 1250-1500 kg worden belast als er ook nog een paar personen op staan.

Er komt een HEB120 op zoals gezegd van 5,4 m lang. De afstand van de binnenmuren.
Nu zie ik dat een HEB120 in de overspanningstabel, zie foto, maar tot 4 meter gaat en dan nog 3300 kg mag hebben. Als je de tabel zou vgen dan mag er nog wel 2000 kg op.
Het is enkel voor een verdiepingsvloer waar verder niets op rust. Zou dit kunnen met een HEB120?


in juiste rubriek gezet - mod
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Bij 5.4m lengte denk ik eerder aan een HE240B. De dwarsbalkjes maak je ook veel te licht. Zie daarvoor de balkenschuif.

"wordt niet zwaar belast": Maak de vloer gewoon volgens de normen. Je wil niet beperkt worden in het gewicht wat erop kan. En dat is voor een eventuele toekomstige eigenaars ook wel zo handig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu