Dakisolatie - houtenbalken

Brother

  • #1
Beste mensen,

Ik wil mijn dak van de binnenkant isoleren. Is een koude bedoeling daar. Maar voordat ik daar aan wil beginnen, bedacht ik me het volgende.

Tussen de eerste verdieping en de zolder, daar zitten balken met isolatiemateriaal. Dus in feite het plafond van onze slaapkamers en de vloer van de zolder. Ik lees heel vaak dat condensatie weg moet kunnen op dit forum. Dat kon, want mijn dak is natuurlijk nogal kiergevoelig. Maar wat gebeurd er als ik het dak goed isoleer. Is het niet zo dat de condensatie van de slaapkamers niet de balken van de zoldervloer gaan aantasten, omdat dan de condensatie zich blijft ophopen in de zolder? Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Maar veel mensen in mijn omgeving isoleren heel simpel hun dak, maar hoe meer ik lees hoe meer je afgeschrikt wordt door termen als condensatie en aantasting van hout. En als je bijvoorbeeld laminaat legt op de zolder is het zo niet dat de condensatie vanuit de slaapkamers dan neerslaan in de balken omdat het laminaat geen lucht doorlaat? Hoor graag jullie visie. Alvast hartelijk dank.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De visie is. Volgens de natuurwetten zou je nu de problemen die je verwacht moeten hebben. Niet nu maar als het buiten vriest. Althans je vermeld niet of er een dampremmende laag is toegepast onder de isolatie, dus boven het plafond.
 

Brother

  • #3
We hebben een deel van het plafond weggehaald nadat we het huis hadden gekocht vorig jaar. En de balken waren in een goede staat. Er zat geen dampremmende laag. Er zat glaswol tussen de balken.

Dus kan ik gewoon het dak isoleren en gewoon laminaat leggen op de zolder?
 

Brother

  • #4
Even een aanvulling. Als ik het dak isoleer van de zolder, maar geen verwarming stook. Is de temperatuur op de zolder afdoende, om geen vocht problemen te krijgen voor de zoldervloer/balken? Aangezien de warm-koud verhouding tussen de eerste etage en zolder kleiner wordt dan voorheen. Dus dat het ontbreken van een dampremmende folie in het plafond, niet een groot probleem moet zijn. Klopt deze redenatie?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Dat klopt. De positie van de damprem schuift op naar de laag die van het dak. En daar is al hhhhhheeeeeel veeeeeeel over getypt.

Zou je het plafond op een koude dag liefst 0 of lager hebben opengemaakt, zouden de planken van de vloer van de zolder vochtig of nat moeten kunnen zijn geweest. Waarschijnlijk was het op zolder en de temperatuur buiten nog steeds te hoog om ergens condens te krijgen. Daarbij speelt de luchtvochtigheid van binnen en buiten ook nog een rol. Dus zo eenvoudig is het.
 

Brother

  • #6
Ok dank u. Dus in mijn geval is het beter om zo snel mogelijk het dak te isoleren zodat de positie van de damprem opschuift naar het dak.

Wanneer ik dan het dak isoleer, is het dan beter om een echte dampdichte folie te gebruiken of juist een folie die zich aanpast aan de weersomstandigheden en het klimaat in het huis? En dus condensatie doorlaat en dan weer niet. Ik vraag dit omdat in mijn geval de zolder niet zal worden verwarmd. Maar in de toekomst misschien wel. En ik sowieso niet weet wat de voorkeur geniet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Nee hoor. De damprem krijgt pas invloed op het moment dat je de isolatie tegen het beschot van het pannendak gaat aanbrengen.
De intelligente damprem daar heb ik nog geen mening over. Zal best beter zijn.
Mijn idee is wel dat deze onder de isolatie van een dampdichte dakbedekking het geld meer dan waard is. Bijvoorbeeld een platdak met een waterdichte laag van bitumen.

Nog even die glaswol zat daar een aluminiumfolie op?
 

Brother

  • #8
Ik zal t.z.t. dan wel gebruik maken van de intelligente damprem voor mijn hellend dak.

Het glaswol daar zat aluminiumfolie op. Alleen dat hebben we verwijderd en vervangen door ademende isolatie op basis van houtvezels. Dus de condensatie zal dus doortrekken naar de zolder.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Nou zie je hoe listig het kan zijn als er zaken worden besproken. Om 12:21 antwoord je nog er zat geen dampremmende laag. :wink:

Het is geen condensatie die doortrekt maar een warmtestroom en deze trekt van warm naar koud. In die warmtestroom zit een hoeveelheid vocht en deze kan condenseren.
 

Brother

  • #10
Sorry :)

Maar ter conclusie. Aangezien in de vloer/plafond ademende isolatie o.b.v. houtvezels zit, is er geen gevaar op vocht aangezien de positie van de damprem opschuift naar het dak.

Echter, vroeg ik me af als ik laminaat plaats is dat dan niet dampremmend. Ik heb ergens op het internet gelezen dat laminaat zwevend leggen toch dampopen is. Zou dat kloppen? Of zijn er nog andere suggesties om op de vloer te leggen van de zolder wat dampopen is?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Zover ik weet is laminaat op basis van MDF toch wel dampopen.
In jouw geval kan de laminaat geen obstakel zijn omdat daarna de warmtestroom ongehinderd richting de isolatie van het dak kan gaan. Er wordt geen materiaal meer op het laminaat geplaatst waar vocht zich zou kunnen verzamelen.
Het verschil in temperatuur tussen slaapkamers en zolder is ook niet zo groot. Geen gevaar dus.

Je moet je realiseren dat laminaat vaak in een wat moeilijkere situatie wordt geplaatst, namelijk op beton boven een kruipruimte. Dus meer warmtestroom naar een koude zone.
 

Brother

  • #12
Hartelijk dank voor het meedenken. Ben er echt mee geholpen :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu