Trap renoveren (lakken?)

Pascallos

  • #1
Goedenavond

In mijn nieuwe woning ben ik inmiddels toe aan het renoveren van het trappenhuis. Wij vinden de huidige kleur van de trap mooi, echter heeft deze kale plekken.

Ik twijfel over het renoveren omdat ik niet weet wat voor hout ik heb. Het is geen vurenhouten trap, dus beitsen voor een bepaalde structuur heeft geen nut verwacht ik. Wat voor hout het wel is weet ik niet, wellicht mahonie (zoiets kwam ik hier op het forum tegen).

Kan ik de trap heel simpel:
- schoonmaken
- ontvetten
- aflakken met een transparante parketlak?
Zijn de kale plekken dan verdwenen? Vrees van niet. Heb het niet geprobeerd op een klein plekje omdat die lak vrij lastig te verwijderen is (eenmaal opgebracht)

Of moet ik de trap helemaal opschuren (lichtjes dus nog steeds verschil in vaal en minder vaal (vb korrel 180/240) en dan lakken?

Hoor graag van jullie
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Aflakken met transparante lak zal de kale plekken niet doen verdwijnen. Pas als de laagdikte overal gelijk is krijg je een egale kleur / resultaat.

Op de kale plekken zit minder lak dan op de niet kale plekken, dus blijf je ze altijd zien. Oplossing: alles kaal en alles lakken of dekkend lakken.

Maar ik kan aan de foto’s moeilijk zien of de trap niet gewoon bekleed is met een overzettrede en - stootbord (een soort laminaat). Zijn de kale plekken echt kaal of zijn het krassen?
 

Pascallos

  • #3
De kale plekken zijn een combinatie van kaal en krassen.
Snap je punt van de laminaat overzettreden, komt door de lichtinval op het moment van de foto. De klus van de tredes (horizontaal) is de echte kleur. Het lichtere van het stootbord komt door de zon die daar direct op scheen.
 

Pascallos

  • #4


Hierbij een betere foto.
Afschuren dus? Enig idee wat voor hout het is en waarmee het beste te behandelen?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als de trap niet bekleed is en u gaat hem afwerken met een transparante laag, dan is volledig kaal schuren inderdaad de enige oplossing voor een egaal eindresultaat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Probeer toch maar een klein stukje, als de lak niet helemaal doorgesleten is kan het best meevallen met alleen heel licht opschuren met schuurwol en dan lakken.
U kunt niet goed in de hoeken komen, er zullen langs de kanten kleurverschillen ontstaan bij het lakken na kaal schuren.
 

De Bob

  • #7
Om geen kleurverschil te krijgen is het beste om de treden volledig kaal te halen, en dan de lak te gebruiken die u wilt.
Met een delta schuurmachine of een simpel schuurblok kom u overal bij.

Twee tot drie keer lakken is wel nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Bij een rechte trap kom je een heel eind maar ook niet langs de kanten, dit is trap met een draai en kom je lang niet overal bij met een delta of een schuurblok.
 

Pascallos

  • #9
Bedankt voor de reacties. Zou het ook mogelijk zijn om een beits te zoeken die lijkt op deze kleur en die op de kale plekken te doen?

Of eventueel de hele trede en dan dikker of meerdere lagen op de kalere plekken?

Ik ga dit weekend in ieder geval een stuk van een trede afschuren (lichtjes met schuurwol) en dan aflakken met parketlak om te kijken wat het effect is
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als u de trap niet volledig kaal gaat schuren zou ik er helemaal niks aan doen. Het is of volledig kaal schuren en opnieuw aflakken, of zo laten. Al het andere (bijwerken) geeft een minder resultaat dan wat u nu heeft. Kleurverschil blijft met bijwerken aanwezig en wordt zelfs nog beter zichtbaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Gewoon een klein stukje bijwerken en kijken wat het resultaat is, als het goed gaat hebt u geluk en anders maakt het toch niet uit.
Het lijken mij oppervlakkige beschadigingen die niet door de lak gaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu