Nieuwe motor zonnescherm.

Tivano

  • #1
Ik heb het zonnescherm van mijn schoonmoeder meegenomen om te kijken of de motor te repareren was. Uiteindelijk kwam ik bij een bedrijf uit die ook nieuw verkoopt, en aangezien ik er niet veel tijd in wil steken, heb ik een nieuwe gehaald, merk Selve. Ik heb het zonnescherm aan 2 rechtopstaande balken in de tuin bevestigd om het te kunnen testen. Aangezien ik geen schakelaar heb (die zit bij mijn schoonmoeder aan de muur), heb ik een 2 aderig snoer met 1 schakelaar. Het snoer uit de motor is 4-aderig.
Ik heb het snoer met de schakelaar aangesloten op de bruine en blauwe kabel van de motor. Vervolgens de schakelaar aangezet, en toen ging het scherm mooi tot de helft uit. Vervolgens doet ie niets meer (schakelaar uitgezet en stekker er uit).
Ik weet dat je de afstanden nog moet instellen, dus ik dacht dat nu nog moest. In eerste instantie wou ik kijken of het scherm ook kon oprollen, dus ik heb het snoertje van de blauwe losgemaakt en aangesloten op de zwarte, vervolgens stekker weer er in, en schakelaar aangezet. Er gebeurt helemaal niets.
Het werd me volledig onduidelijk, dus ik heb een paar touwen om het zonnescherm en behuizing gedaan om de motor-kant los te maken. Ik heb de motor verwijderd en zonder nalaat gekeken of ie het nu wel weer deed. Maar nog steeds niets, niet met blauw, niet met zwart.
Trouwens toen ik de motor uitgepakt had, had ik nog wel even getest, toen draaide ie wel met de blauwe ader maar niet met de zwarte????
Nu doet ie het dus helemaal niet.
Ik had een motor van somfy, en als ik de stekker daarvan er in stak, bromde de motor wel, maar daarop zitten 2 afstelknopjes, die je kunt indrukken, en dan zie je dat het knopje is ingedrukt of niet. Bij 1 vd 2 standen bromt de motor niet als je het aansluit op stroom. Druk je dan weer in, dan weer wel.
Deze optie zie ik niet bij de Selve motor.

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt.

Tino
 

Lehciam

  • #2
Je hebt de motor verkeerd aangesloten.

Ik weet niet wat voor schakelaar je hebt maar bij de meest gangbare opbouwschakelaars is de volgorde redelijk logisch.

Het bovenste deel bestaat uit 3 aansluitpunten.
Van links naar rechts sluit je daar op aan: Zwart van de motorkabel, Bruin van je voedingskabel in het midden en rechts bruin van je motorkabel. Het kan zijn dat de motor op de schakelaar verkeerd loopt (op en neer). Dan moet je twee buitenste even omwisselen.

Op het onderste deel van je schakelaar heb je 2 aansluitpunten. Van links naar rechts sluit je daarop aan: Blauw van zowel de motor als de voedingskabel en rechts Aarde van zowel de motor als de voedingskabel.

Voor wat betreft het afstellen zullen er waarschijnlijk twee zeskante schroefjes in de motorkop aanwezig zijn. Deze zijn beide voorzien van een pijl. Deze pijl geeft de draairichting van de buis aan (op of neer). Daarnaast zijn er ook pijlen zichtbaar in een halfronde vorm met aan weerszijde een plus en een minteken. Door te draaien naar de plus of min geef je de motor meer of minder omwentelingen.

Misschien is het makkelijk om een foto te posten van de motor.
 

Tivano

  • #3
Hoi Lehciam,

Probleem inmiddels verholpen. Zoals ik al aangaf de originele schakelaar zat nog bij mijn schoonmoeder aan de muur (45km verderop). Ik had nog een snoer met stekker en een schakelaartje liggen van een oude lamp. Via het kroonsteentje kon ik dus eerst alleen blauw en zwart of blauw en bruin aansluiten. Maar dat ging prima om uit te proberen of de motor werkte.

Uiteindelijk kwam ik er vandaag via de leverancier achter (vanwege de feestdagen) dat blijkbaar de ene afstelknop veel verder naar plus gedraaid moest worden. Dat had ik wel geprobeerd, maar blijkbaar moet je wel 10 keer helemaal rond draaien om op een bepaald punt te komen waardoor de motor wel ineens ook de andere kant op draait.

Kortom zoals ik zeg, hij doet het prima, netjes afgesteld, en ik ga het scherm van de week weer terug hangen.

Bedankt voor je reactie. :prima:

groeten,

Tino
 

Lehciam

  • #4
Goed om te horen dat het opgelost is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu