HSB op vorstrand

Peter Feiken

  • #1
Hallo Klussers,

Wij gaan een bijkeuken bouwen deze wordt ongeveer 3x3 Meter .

Heb besloten om als basis het van HSB te maken samen met een Funderingsplaat plus vorstrand.

Het platte dak wordt zelfdragend doormiddel van 15x15 douglas palen deze zet ik op eigen poeren en ik wil de vorstrand daar net voor langs storten de wand van Hsb valt dus iets terug ten aanzien van dak en palen.

Dit houdt in dat de wand verder niets te dragen heeft ook de fundering heeft niet veel te dragen.


Wil de boel graag netjes isoleren maar hoeft ook geen kluis te worden.

ook komt er geen vloerverwarming in wel een verwarmings plaatje afgetakt van de bestaande cv.


Zit alleen nog met een paar kleine vraagjes mischien kan iemand mij daar even mee opweg helpen?


1-Onder de funderingsplaat wil ik 100mm eps platen leggen de vorstrandbekisting wil ik zelf maken van osb plaat en wil daar rechtop ook eps platen in zetten nu vraag ik mij af hoe dik eps zal ik daar voor gebruiken en kan ik deze eps ook gewoon onder in de vorstrand leggen?


2-oficieel hoort de vorstrand aan de binnenkant schuin af te lopen om een sterke verbinding te krijgen met de funderingsplaat, alleen moet ik eerst de boel in zijn geheel zn 40 cm uitgraven omdat ik tegelijk riolering moet vervangen(gresbuis naar pvc) dus om de vorstrand te maken hoef ik dan alleen nog maar een stukje van 20 cm verder uit te graven daarna wil ik aan de binnenkant ook een bekisting rand zetten en de boel weer volgooien met zand.

Alleen heb ik dan een haakse hoek tussen vorstrand en funderingsplaat ik wilde eigenlijk gewoon een beton netje van 15x15 8mm rechtop in de vorstrand zetten de boel ombuigen en verbinden met de betonmat van de funderingsplaat kan ik dit gewoon zo doen of is de verbinding dan niet sterk genoeg en kan ik beter een kooi in de vorstrand zetten?

De vorstrand wil ik een bads breedte houden (kleine 25 a 30 cm) en de funderingsplaat wordt zn 10 a 12 cm dik


3- is het makkelijk om alleen de construktievloer alleen te storten en deze dat zo glad mogelijk af te smeren?

dus zonder afwerkvloer dit ivm de hoogte aansluiting in de keuken, wij willen er gewoon iets van laminaattegels met een dun laagje isolatie folie in leggen.

Als dit kan moet ik dan nog aan de betonboer vragen om beton met een fijner grind of maakt dat niet veel uit bij het aansmeren?

4- omdat de voorzetwand van hsb verder niet dragend is vraag ik me af hoe dik zal ik de wand dan ongeveer maken om de boel toch enegzins geisoleerd te hebben en ook dat alles lekker stevig aanvoelt zodat als ik de deur dicht gooi je niet het gevoel hebt dat de hele wand heen en weer gaat?

Hoop dat iemand mij even verder opweg wil helpen voor dat de bats de grond in gaat.

b.v.b dank
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Het is onzin een vorstrandfundering te maken en dan het dak op poeren te zetten. Een vorstrandfundering verdeeld de druk over een veel groter oppervlak.

Maak eens een schets van de geplande vorm fundering. Hier op dit forum staan ook principeschetsen met hoe de wapening gemaakt moet worden.
 

Peter Feiken

  • #3
Goedemorgen ijkenhout,

Plan is inmiddels alweer iets aangepast komen geen poeren om daar het dak op te laten dragen, wordt dus of helemaal hsb of met een gemetselde borstwering.

ik wil dus een funderingsplaat storten van 10 tot 12 cm dik met vorstrand.

deze wil ik inpakken met eps 10cm onder de funderingsplaat en 4 cm om de vorstrand heen of is dit niet goed?

Had deze twee schetsjes al gemaakt weet niet wat beter is om te maken optie 1 optie 2 of totaal iets anders?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij beide details is er een grote koudebrug.
Het EPS mag niet boven het maaiveld uitkomen. Kijk eens naar een geisoleerde kantplank. Daarachter kan het hsb doorlopen tot op de vloer.

Ik adviseer de nieuwbouw isolatie-eisen te gebruiken. Bij een normale aanbouw aan de woning is dit ook verplicht. Maar een bijkeuken is vaak meer een berging, dan is het niet verplicht.
 

Peter Feiken

  • #5
Ik denk dat u bedoeld de koude brug via onderste steen en fundering. Hier heb ik in de tekening geen rekening mee gehouden want het ging mij voornamelijk om het maken van de fundering en de keuze die ik daar in moet maken.

inmiddels heb ik de keuze gemaakt voor optie 1 en heb een nieuwe tekening gemaakt zoals ik denk dat ik het ga maken.
mischien wilt u even kijken of daar eventueel fouten in zitten of er nog iets verbeterd kan worden?

Wel laat ik denk ik het eps strookje op de kopse kant van de vloer weg zodat ik de spouw op 2 cm kan houden aangezien ik de boel lekker compact wil houden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het begint al aardig te lijken :prima:

Ik zie een (potentieel) luchtlek tussen het onderste hsb-frame en wat er op staat (het bredere deel). Als de binnenbeplating doorloopt is er geen risico. Maar hoe de gevelbekleding op de dorpel aansluit is niet optimaal. Ik weet echter niet hoe het beter kan. Als je een metselwerk plint ziet, komt normaal de houten bekleding er voor langs.

Dit is een standaarddetail zonder koudebrug:
 
  • Like
Waarderingen: bikerider

Peter Feiken

  • #7
Oke dat lucht lek vat ik niet helemaal? of moet ik de dpc folie toch helemaal naar boven laten lopen en dan boven omzetten en op de dorpel laten uitkomen?
 

Peter Feiken

  • #8
O ja en nog 1 vraagje als ik dat eps strookje die tegen de kop ze kant van de vloer aanzit weglaat is dat een probleem?

ik wil namelijk de spouw zo klein mogelijk houden (2cm)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
In jouw detail is maar één DPC getekend. Die moet zeker blijven.

Hier zit het potentiele lek. Geldt uiteraard niet als de binnenbeplating doorloopt.
 

Peter Feiken

  • #10
Oke gezien bedankt, ga er van uit dat het randje van de dorpel ongeveer 3 cm is de spouw wordt 2 cm het hsb boven wordt 14 cm dan zal het hsb onder ongeveer 9 cm worden als ik daar dan nog een plaat voor zet van 1,8 dan zal het hsb maar 7,2 cm worden dit lijkt me toch wat licht worden bovendien wordt de isolatie daar dan ook minder.

Wel komt er zo i zo een damp doorlatende folie voor langs en ik kan daar natuurlijk ook nog schuimbandje tussen de twee liggers doen, of de dpc folie doorlaten lopen omhoog. :roll:

zoals gezegd wil ik de spouw op 2 cm houden onder in tegen de opstaande rand van de vloer staat nu op tekening een eps randje van 2 cm dit zal betekenen dat dit randje anders als op tekening klem tussen buitengevel en vloer komt te zitten is dit aan te raden of kan ik dan beter dat eps daar helemaal weg laten?
 

Peter Feiken

  • #11
Goedemorgen mensen allereerst voer een ieder nog de allerbeste wensen.

Maandag gaan de kids weer naar school en als het weer een beetje mee zit dan toch eindelijk beginnen met ons kleine aanbouwtje.

ik ga beginnen met bouwen aan de hand van bovenstaande tekening.
En heb me inmiddels wat zitten inlezen onder andere ook hier op de site.
Ik ben er inmiddels achter dat het plaatsen van glasfoam onder de buitenmuur geen zin heeft dus die wil ik dan maar weg laten.
maar nu zat ik ook wat te lezen over de zin en onzin van het plaatsen van DPC folie zoals ik op de tekening heb ingetekend.

En er zijn er die aangeven dat de dpc folie ook averechts kan werken mocht het hout op de 1 of andere manier toch nat worden en het dan bijna niet meer kan drogen.
Ik heb altijd geleerd dat hout best nat mag worden als het ook maar weer tijdig droog kan worden.

Ik zit er nu aan te denken om de DPC folie ook weg te laten
Ik wil de onderste regel van geïmpregneerd hout maken welke ik aan de onderkant nog extra in de loodmenie zet dan stel ik deze waterpas doormiddel van een krimpvrije mortel en zet het verder vast met draadeinde in de fundering.
Zo ligt de regel al een stukje van de fundering af en zal niet zo snel in het water liggen.

vervolgens als ik zo ver ben wil ik de dampdoorlatende folie voor het geheel langs in de uitsparing van de fundering laten komen.

Onder in de buitenmuur wil ik in de eerste rijstenen nog een aantal stootvoegen open laten zodat condens wat in de uitsparing komt eventueel weg kan.
Voor het geheel maak ik nog een randje met grind.

Als ik het zo maak dan heb ik die dpc folie toch helemaal niet nodig of heb ik dat mis?
Hoe denken jullie hier over?

Groet Peet
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
De onderste DPC wel houden. De bovenste is niet nodig, want daar zit al een dampopen folie.
 

Peter Feiken

  • #13
Goedemorgen heb inmiddels even een nieuwe tekening gemaakt hoe ik het wil doen.
Heb hier het DPC folie weggelaten en de dampdoorlatende folie door laten lopen helemaal tot fundering.

Heb me laten inspireren door IJkenhout die hier ergens volgens mij een stukje over heeft geschreven.
Misschien wil hij nog even reageren?

Op deze manier kan de stelregel volgens mij ook weer drogen mocht deze op de een of andere manier toch nat worden.
 

Peter Feiken

  • #14
O oké u Bedoeld denk ik wel DPC folie onder buitenmuurtje zetten tegen optrekkend vocht? maar niet omhoogtrekken tegen het HSB aan?
Wil wel de borstwering van een wat hardere donkere steen opmetselen eventueel samen met portlandcement

Of gewoon houden zoals ik het op de eerste tekening heb ingetekend?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
DPC is nodig om het water af te voeren. Niet tegen wat men "optrekkend vocht" noemt.

Achter beplating kan altijd wat vocht komen. Bedenk hoe dat afgevoerd moet worden, dan weet je waar de folies moeten komen.
 

Peter Feiken

  • #16
Hmm blijft voor mij nog onduidelijk.

in eerste instantie had ik de DPC folie ingetekend zoals op de eerste tekening (onder borstwering langs en dan een stukje tegen de hsb aan omhoog.

Toen kwam ik het volgende stukje in een ander topic tegenhttps://www.klusidee.nl/Forum/topic/metselen-op-waterkerende-folie.55703/
Dit brengt mij in verwarring en heb de tweede tekening gemaakt.
Hier heb ik onder helemaal geen dpc folie toegepast in de onderste steen heb ik een paar extra stootvoegen open gelaten waardoor eventueel neer geslagen condens weg kan.
Vervolgens heb ik tegen de HSB een dampopen folie toegepast welke ik helemaal tot beneden aan de fundering door laat lopen.
Het voordeel lijkt mij dat hiermee de stel-regel kan 'ademen' vraag me nu toch af wat de beste keuze is?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Klopt, maar HSB is gevoeliger voor vocht, en je hebt maar een klein hoogteverschil.

Je komt er nu dus gewoon achter dat bouwen best ingewikkeld is. Zelfs aannemers maken bij dit soort details nog vaak fouten. Dus even met een paar woorden op een forum uitleggen is ondoenlijk.
 

Peter Feiken

  • #18
Klopt ik mis de ervaring, daarom probeer ik het ook zo goed mogelijk te doen.

m'n schoonvader heeft een bijkeukentje staan gewoon een paar tegels in de grond strokenfundering er op wat stenen opgemetseld hsb met een grootkozijn er op golfplaatjes er op hier en daar wat afgetimmerd en klaar staat al minstens 30 jaar zonder problemen.

hij verwijd mij vaak dat ik wel erg moeilijk denk.

mijn achtergrond is monteur als ik hem dan weer moeilijk zie doen als er iets aan z'n auto moet gebeuren dan begrijp je misschien ook waar de schoen wringt.

tis het gebrek aan ervaring daarom zoek ik hier advies .
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Het scheelt nogal in levensduur als het bijkeukentje niet wordt verwarmd.
 

Peter Feiken

  • #20
Ja ga het wel mee verwarmen wil een radiator aan de bestaande CV in huis knopen

Overigens heeft m'n schoonvader dat ook.

Maar wil gewoon graag zoveel mogelijk zoals het bouwbesluit omschrijft het bouwen al is het maar om er van te leren
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu