Losse tree open trap

Sponsje2

  • #1
Goedenavond,

Ik ben mijn trap aan het renoveren. Na het verwijderen van het tapijt werd mij duidelijk waarom 1 tree kraakte. Deze zit namelijk aan 1 kant los. Foto ter verduidelijking:





De vraag is uiteraard hoe ik dit zo net mogelijk kan herstellen. De opties die ik al heb overwogen zijn:

- Klosje onder de tree
- Gat boren via de zijkant en een flinke deuvel erin (wordt dit sterk genoeg?)

Naderhand wordt de trap met pvc bekleed aan de bovenkant en wordt wit geschilderd aan de zij / onderkant.

Graag hoor ik jullie ideeen.

Groet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is die traptrede los te maken. Zo ja zou ik het hout van de paal en de trede goed schoonmaken dus alle oude lijm verwijderen. Klosjes op de boven-en onderkant van de tree maken. Zien dat je met lijmtangen de tree goed kan inspannen en met zoveel mogelijk druk de tree in de paal persen. Misschien kan je ook van de vaste kant van de trap de trede met veel spanning in de paal persen. Bruislijm is een zeer sterke lijmsoort.
 

Sponsje2

  • #3
Bedankt voor de reactie. Ik heb nog 2 componenten kozijnlijm liggen. Ik neem aan dat dit ook voldoende is mits alles netjes is schoongemaakt?

En even voor mijn beeldvorming; klosjes boven en onder de tree en dan de lijmklemmen op de klosjes en paal?

Groet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Twee componentenlijm ken ik wel maar geen idee hoe sterk die lijm is.
Bruislijm daarvan is bekend. Twee plankjes, lijm ertussen, klem deze zo stevig mogelijk met bijvoorbeeld een lijmtang op elkaar. De lijmverbinding is sterker dan het hout zelf. De druk waarmee de lijm in het hout wordt geperst is het geheim.

Klosjes de ene kant, de paal de andere kant van de lijmtangen en zien dat je de tree met zo hoog mogelijk spanning tegen of in de paal trekt.
 

Sponsje2

  • #5
Beschrijving van mijn lijm:

Hoogwaardige, bruine 2-componenten polyurethaan houtkonstruktielijm voor alle houtsoorten. Sterker dan hout, spleetvullend, weerbestendig en (zee-)watervast.

Moet goed gaan denk ik.

Voor de rest is het mij duidelijk. Ik ga er mee aan de slag!

Bedankt voor de tips!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Wat misschien ook een mogelijkheid is om ipv klosjes vast te schroeven, een lijmtang knoertvast te draaien op de trap en dan met een spanband de boom en de tree weer bij elkaar te brengen. Klosjes er tussen om beschadiging te vermijden.
 

Sponsje2

  • #7
Nogmaals bedankt voor de ideeen.

Een kleine terugkoppeling met het resultaat:

- Klosjes boven en onder.
- Stukje Meranti ten grote van het gat tussen paal en tree dik ingesmeerd met constructielijm.
- Lijmklemmen met stukje bescherming erop.



Overschot weggestoken met beitel.



Alleen nog aflakken en het resultaat is een robuuste veilige tree.

Groet, Spons
 

Jakub Cech

  • #8
Voor de beeldvorming, hangt die trede alleen maar met bruislijm aan dat stukje meranti? Zoja, dan zou ik een tweetal lange sterke schroeven halen en die via de boom van de trap er in draaien. Eerst voor boren, een paar cm verzinken en dan de schroeven er in. Geen bouwmarkt schroeven gebruiken, dit is zo'n slecht staal, die breken af als je er naar kijkt.
 

Sponsje2

  • #9
De tree zat er voor de helft goed in. Er was een stukje afgebroken. Van het afgebroken stuk leunde hij op het randje van de boom. Door het vaste deel had ik idd al een flinke schroef gezet.

Groet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Bedankt voor de duidelijke plaatjes. Fijn dat het gelukt is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu