Hoe schakelaar aansluiten in schuur tbhv WCD buiten

WdeJ

  • #1
Hallo,

Ben bezig met een meervoudig buiten WCD aan te sluiten op de elektra in de schuur.
In de schuur komt de grondkabel binnen in een lasdoos, vandaar is er een aftakkimg via 3x2,5mm XMVK naar een 2e lasdoos

Vanaf die lasdoos wilde ik initieel met 3x 2,5mm XMVK naar buiten, en dan direct aangesloten op de WCD buiten.

Dit is allemaal vrij simpel.

Toen bedacht ik echter dat het wellicht slim zou zijn om deze buiten WCD evt. volledig uit te kunnen schakelen met een schakelaar, van binnen in de schuur

En hier gaat het mis : ik kwam her en der tegen dat een tweepolige schakelaar de veiligste oplossing is.

Ok... maar hoe ga ik nu van die tweepolige schakelaar naar de WCD ? Als ik 5 aderige XMVK kabel van de lasdoos naar de schakelaar gebruik, kom ik 1 (de geschakelde/onderbroken) blauw tekort om naar de WCD te brengen? (aangezien zowel bruin als blauw onderbroken worden bij een tweepolige schakelaar)
Volgens mij mag ik daar geen grijs voor gebruiken...

Of moet ik de schakelaar via bijv de bovenkant voeden, en van onder dan door naar de WCD, en mag dat gewoon met 3 voudig? (mag bruin in dit geval misbruikt worden als zwart?) Dan zit de schakelaar er dus volledig tussen.... maar hoe verbind ik de groen/gele aarde draad dan door?

Is er wellicht een tweepolige schakelaar welke zelf een voorziening heeft om aarde door te lussen? (ik heb ze niet zo 1,2,3 kunnen vinden)
Of past er altijd wel een 2 voudig lasklemmetje bij in?

Ik heb de schakelaar nog niet, dus ben daar nog volledig vrij in qua keuze.
 

Peter_H

  • #2
Bij een kabel heb je nu eenmaal weinig keus met de kleuren.
Tussen lasdoos en schakelaar zou ik de kabel als volgt aansluiten:
bruin: permanente fase
blauw: permanente nul
zwart: geschakelde fase
grijs: geschakelde nul
geel/groen: niet gebruiken

Van lasdoos ga je dan naar de wcd met zwart, grijs en geel/groen.
 

WdeJ

  • #3
Lijkt me inderdaad de beste oplossing
Evt. zou ik grijs nog met zwarte tape kunnen omwikkelen

Bedankt voor het meedenken!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu