Dampremmende folie in uitbouw

D_e

  • #1
Onze woonkamer bevat een uitbouw (jaren 30), met een pannen dak, overstek en aan alle drie de zijdes veel oppervlakte aan (hr++) glas. De bovenkant van het kozijn is tevens de plek waar het plafond begint (er zit dus geen extra ruimte).

Nu heb ik onderzocht hoe de isolatie is geplaatst; van binnenuit gezien: stucplaten (= geel), dampremmend folie (= rood) die het plafond bedekt, gelegd over de bovenkant van de kozijnen, maar ook op de overstek. Daarachter de rachels en daarbovenop ligt het isolatiemateriaal (= groen). Het dakbeschot bevat hier en daar kieren. De illustratie maakt het hopelijk duidelijker.

Nu zag ik dat het folie hier en daar (stukjes van 2 cm breed) toch is losgekomen van de bovenkant van het kozijn. Waarschijnlijk door het plaatsen van de stucplaten (die hebben het folie wellicht iets omhoog gedrukt / onder spanning gezet).

Is dit vragen om vochtproblemen? Moet het folie echt naadloos zitten?

Nu zou de hoek tussen folie en kozijn nog een volledig afgetaped kunnen worden maar dan zit dit tape wel in het zicht...

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ligt er op de isolatie geen andere materialen en is het volledig open dan is dit geen probleem.
 

D_e

  • #3
Het is volledig open, er liggen geen andere materialen op de isolatie. Uit nieuwsgierigheid, waarom is het dan okay zo? Omdat de isolatie zelf ook kan "luchten"?

Slotvraag is, is deze wijze van isoleren dan een goede manier? (Snap dat tegen het dakbeschot aan isoleren waarschijnlijk beter was).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Omdat de warmtestroom van warm naar koud gaat.
Er liggen geen andere materialen op de isolatie die deze stroom kan remmen.
Zouden daar lagen liggen die de warmstroom kunnen remmen, wordt daar vocht verzameld.
Wordt er geen gebruik gemaakt van de zolder is dit een goede methode.
Je schrijft dat er voldoende kieren zijn dus boven de isolatie kan het nu ventileren. Geen ventilatie en boven de zolder is het te lucht dicht dan zou deze moeten worden aangebracht.
Gelukkig is het, voor mij, in de praktijk iets ingewikkelder.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu