Rand dekvloer extra stevig maken?

Frankie678

  • #1
Goedemorgen,
Fijn dat ik tijdens wat verbouwingen hier in huis af en toe een beroep op jullie kan doen!

Wij krijgen binnenkort plak-pvc op de vloer. Wij hebben nu nog een zwevende houten vloer, met een trappetje van 1 trede naar de woonkamer. Gisteren van het trappetje het hout deels verwijderd. De dekvloer loopt niet helemaal tot het einde van de vloer, waardoor er nu niet netjes pvc op de trede kan worden geplaatst. Ik wil de dekvloer dus het stukje laten doorlopen, zodat het een nette rand met een hoek van 90 graden wordt. De vraag is: kan ik hier gewoon een bekisting voor maken (=plank tegen de trede aan) en er zandcement in plaatsen? Is dat sterk genoeg voor de hoek van de trede? Moet het eerst nog met een papje van Portland cement worden aangebrand?

Alvast hartelijk dank!
 

Frankie678

  • #2
Of misschien met beton? Dat is wat sterker denk ik?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Zandcement is sterk genoeg. Aanbranden is inderdaad nodig. Let erop dat de kalkzandsteen veel vocht opzuigt. Maak die stenen een dag van te voren goed nat, dan zijn ze de klusdag mooi vochtig.
 

Frankie678

  • #4
Ok dank je wel! Misschien nog kleine stukjes bewapening inboren in de kalkzandstenen? Zodat er een paar cm bewapening uitsteekt op een paar plaatsen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Is niet nodig. En heeft weinig zin bij zandcement.

Een extra laag kalkzandsteen erop metselen is trouwens ook makkelijk en snel. Het lijkt precies één laag.
 

Frankie678

  • #6
Ik heb het vanmiddag gedaan. Hele dag stenen nat gehouden. Toen een aantal gaten van 22 mm in geboord zodat de nieuwe laag een beetje extra steun heeft. Aangebrand en opgevuld, ziet er keurig uit. Bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Hele dag nat gehouden klinkt wel erg vochtig, maar je merkt snel genoeg of het vast zit. Mooi dat het gelukt is :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu