Isoleren dak, nog een paar vragen.

J-weetje

  • #1
Dag ervaren klussers,

Ik heb vraag over het isoleren en afwerken van mijn jaren 30 dak van een tussenwoning.

Opbouw van buitenaf nu: pannen, panlatten, dampopen folie, dakbeschot.

De opbouw zoals voorzien straks: pannen, panlatten, dampopen folie, dakbeschot, 80mm pir, rachel ondersteuning, damprem, rachels, stuc of gipsplaat. Voor en achter staat een dakkapel.

Ik wil gaan isoleren met 80mm PIR platen, de gordingen komen niet meer in het zicht maar de stuc of gipsplaten komen er zo dicht mogelijk overheen. Ik heb het forum doorgespit maar ben helaas nog niet zeker van mijn plan van aanpak, wel veel antwoorden gevonden overigens! Is iemand die mij kan helpen met het volgende:

1)Zijn de rachel ondersteunings balken van 44*44mm stevig genoeg met een max overspanning van 170cm? Onderlinge afstand tussen deze balkjes is niet meer dan 60 cm. Haaks hierop komen rachels van 18*50 of70 mm.

2)Wordt het allemaal niet wat zwaar om aan mijn bestaande dak constructie te hangen?

3)Ik wil de PIR platen direct tegen het dakbeschot plaatsen, omdat mijn zolder nogal wat kleine ‘vakjes’ tussen de kepers en gordingen heeft en het allemaal niet recht is verwacht ik grote platen met kleine pas stukken te moeten toepassen. Heeft tand/groef hier zin? Of hoe moet ik zorgen dat de platen goed aansluiten? Pur tussen de kopse kanten lijkt mij erg lastig. Rondom wil ik een kleine kier houden die ik dicht pur.

4)Op basis van de foto, kan een van jullie aangeven of ik nog een damprem onder het plafond van de dakkapel moet doen? Bovenop ligt PIR isolatie en EPDM.





Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp!!!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu