Fundering en vloer maken - Is dit een goed idee zo?

Peter Feiken

  • #1
Wil graag aan ons huis een bijkeuken bouwen en aansluitend ons bestaande schuurtje groter maken wil de onderkant van metselwerk maken en daarboven op hsb plaatsen het geheel zal allemaal niet heel zwaar worden.
wil dit graag zelf realiseren ben geen bouwvakker maar kan wel wat uit mn handen krijgen.

mijn hoofd stroomt over van vragen en ben me overal aan het inlezen, maar moet bij het begin beginnen en dat is de fundering alleen ook daar heb je weer legio keuzes in.

onder de bijkeuken komen een wirwar van leidingen te lopen zoals riool, verwarming, water, stroom etc

daarom dacht ik in eerste standsie om een broodjesfundering aan te leggen zo dat er een kruipruimte onder gemaakt kan worden maar dat vind ik misschien te veel gedoe.

nu wil ik een strokenfundering maken met vorstrand dit wilde ik eerst van eps funderingsbekisting maken maar schrok nog best wel van de prijs daarom wil ik het nu zelf gaan maken van underlaiment platen

voorkeur gaat uit de boel eerst af te graven riool aan te leggen fundering storten na de hand leidingen aan leggen de rest opvullen met zand na goed aan getrild te hebben de vloer te storten op zand.
zoek eigenlijk een beetje bevestiging of dit een goed idee is zo?

De bijkeuken komt als het waren klem te zitten tussen huis en schuur en uitbreiding schuur komt daar weer aan vast ik wil dan ook de fundering alleen langs de voorkant storten de kopse kanten van de fundering komt dan aan het huis en einde van de fundering tegen de bestaande schuur.
op de nieuwe fundering netjes aan te laten sluiten zal ik dan een stukje van de oude fundering weg hakken of is dit niet aan te raden?

Zal even een tekening bij doen wat ik bedoel en ook wat ik ongeveer wil maken

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hou de nieuwe fundering los van de schuur en huis. En de aanbouw ook dilateren.

Wat voor fundering hebben het huis en schuur? Wat voor (vaste) grond is er?
 

Peter Feiken

  • #3
Huis en schuur hebben ook een stroken fundering zitten in het midden van het land.

Moet nog beginnen hoor maar ga er van uit de bestaande fundering uitsteekt en dan heb ik toch ruimte tussen bestaande fundering en nieuwe fundering of moet ik dit gewoon opvullen met piepschuim?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zorg dat de nieuw fundering niet op de oude gaat leunen. Dat kan bv. door er piepschuim tussen te doen.
 

Peter Feiken

  • #5
Oké dus strook piepschuim is voldoende bedankt.


Inmiddels is het plan iets aan gepast ik ga de schuur definitief niet uitbouwen dit betekent dat er alleen een bijkeuken wordt aangebouwd wel ga ik in een later stadium een overkapping voor de schuur langs maken.


Verder blijft het idee bestaan om het bijkeukentje op te trekken van een borstwering van ongeveer 50 cm hoog en daar boven op hsb toe te passen.


wil dus beginnen met een stroken fundering van ofwel eps of zelf maken.


De eerste optie lijkt me uiteraard het makkelijks en nu ik niet zo veel nodig heb lijkt me dit de eerste keuze.


Ik wil dan graag gaan voor de eps bekisting van de Hoop alleen daar heb je ook weer twee keuzes in of de standaard bekisting dus gewoon de U of de bekisting met tegelijk ingebouwde vorstrand deze bekisting is aan 1 kant hoger.


Mijn voorkeur gaat uit om eerst de fundering uit te zetten dan het benodigde leidingwerk er door te werken de fundering en de vloer in eens te laten storten.


Het mooiste is denk ik dan om de bekisting te nemen met ingebouwde vorstrand maar nu vraag ik mij weer af hoe zit het dan weer met het metselwerk sponning om het buitenblad in op te metselen? normaal maak je toch een sponning in de vorstrand maar hoe zit het dan als je de bekisting gebruikt met ongelijke hoogte, als je dan alles te gelijk afstort heb je geen sponning of is dat ook niet nodig?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu