Vraag over dampremmende laag balkon

Royals

  • #1
Hoi allemaal,
Ik heb even wat advies nodig. We zijn bezig met het vervangen van het complete dak van de erker met balkon. Nu weet ik dat het moet kunnen ventileren achter de boeidelen en ook dat er een dampremmende laag aangebracht moet worden tegen condensering enz van binnenuit.

Wat moet er dan kunnen ventileren, is dat inclusief de PIR plaat?
Tot hoever en hoe moet dan de dampremmende laag lopen? Hoe dicht je die af en op welk punt?

Als er nu vocht zou ontstaan achter de boeideel door condesering, kan dat dan niet alsnog via de balken, naar binnenlopen?

IK hoop dat de experts hier een lichtje over kunnen laten schijnen.

Alvast bedankt!

Er komt uiteindelijk eend dakdekker voor de lagen op het PIR, dus ik weet niet of dat alleen EPDM is of dat er ook nog iets onder moet.

Staat niet op de tekening, maar er komt ook nog een trim op natuurlijk.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Opvallend detail. Ben je verplicht dit zo te maken? Iets stevig vastzetten boven op de isolatie?

Achter het boeideel moet wat lucht kunnen stromen. Aan de onderzijde en aan de bovenkant moet iets zijn dat dit mogelijk is. Achter het aangezicht van de trim kan je mogelijkheden maken.
 

Royals

  • #3
Ja het is naar mijn idee ook een beetje apart. Het wordt gedaan door een bouwbedrijf. Verzekeringsklus na lekkage. Bedrijf via verzekering.

De 18mm plaat bovenop de isolatie, gaat dan als het goed is met lange schroeven/bouten door de isolatie (en door de dampremmende folie), naar onderen het hout in. Ik hoop op zijn minst met drukverdelers :? Daar zit dan ook het boeideel aan gemonteerd. Onder stevig, boven.... mja, niet zo stevig. Bovenop die plaatjes staan dan de poten van de balkonreling (ook met 4 bouten ook aan de muur).

Diepste punt naar opstaande rand is 5cm en dan op het plaatje, net achter de boeiboord...3cm.Ben wel benieuwd hoe de dakdekker dit gaat afwerken. De mastiek op de tekening vervalt.

De ventilatie is nu door middel van rozetjes aan de onderzijde. Erker met 4 zijden, met boeidelen, met ieder 2 gaten. Ze staan in verbinding met elkaar maar geen doorvoer naar boven. Die plaatjes bovenin zijn dan ook van onbewerkt/ongegrond hechthout/multiplex. Kan lleen maar hopen dat dat niet gaat rotten door condensatie.
 

Royals

  • #4
Oke de dakdekkers hebben ook even gekeken en nu gaat het iets aangepast worden. Isolatie tot aan de boeiboord, zodat er geen koudebrug ontstaat. Geen ventilatie meer achter het boeideel, omdat het op deze manier deels overbodig zou zijn.
Zo is de opstaande rand hoger en hoeven we niet met het hout op de isolatie te werken.

Ventilatiegaten blijven wel, maar deze hebben niet heel veel nut. Kan het onder de isolatie nog wat ademen...



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bovenzijde boeiplank aanpassen. Ruimte houden met het profiel.
 

Royals

  • #6
Wgb schreef:
Bovenzijde boeiplank aanpassen. Ruimte houden met het profiel.
Oke, top,

Bedankt voor je tijd Wgb!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu