Buitenhout behandelen

VastOceans

  • #1
Beste klussers,

Ik ben van plan het hout te behandelen van mijn uitbouw. Vraag is wat de beste manier is van behandelen voor een mooi en duurzaam resultaat.

Het is een aantal jaren geleden eens geverfd met een lak. Ik wil het nu opschuren en daarna een beits erover heen doen, maar ik weet niet zeker of dat de beste manier is.

Op de foto's is te zien wat de staat van het hout nu is, en welke beits ik wil gebruiken.
Sommige delen heb ik al opgeschuurd, echter blijft de grijze waas min of meer aanwezig.

Bij voorbaat dank voor advies.

 

VastOceans

  • #2
Ik weet niet overigens niet zeker wat voor houtsoort het is, maar volgens mij iets van vurenhout.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Dat wordt heel veel schuren en/of behandelen met ontweringswater maar het wordt niet meer als nieuw.
Zo te zien is het grenen.
 

VastOceans

  • #4
Dank voor de tip! Ik had niet eerder van ontweringswater gehoord, maar ga ermee aan de slag.

Stel dat er nog steeds zwart/grijze plekken te zien zijn, en ik za daar overheen beitsen. Los van het aanzicht, is dit niet erg omdat er dan bijvoorbeeld nog vocht in het hout zou zitten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat ontweringswater zou ik niet gebruiken. Na het beitsen krijgt het immers toch ook weer een donkere kleur. En zacht hout knapt niet op van dat soort chemische middelen.

Als je van zwart hout houdt, kan je ook biobeits gebruiken. Dat maakt gebruik van een bepaalde natuurlijke schimmel (en lijnolie) om het hout te beschermen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu