Bloembak met geintegreerde schutting op balkon vs wind?

Twinkle

  • #1
Bij een appartementencomplex van 8 verdiepingen wonen wij op de eerste etage met een balkon (aan één stuk doorlopend met onze buren, met slechts een traliehekje van 90 cm hoogte als scheiding)
Nu willen we vanwege privacy, rook- en geluidsoverlast van onze directe buren een afscheiding plaatsen.

We zitten er aan te denken zelf een bloembak in elkaar te timmeren met één wand van de bak die de hoogte in gaat, zodat deze fungeert als schutting.
Hiervoor willen we geïmpregneerde grenen planken gebruiken van 1,6 cm dik en 14 cm breed.
Qua hoogte van de schutting denken we aan 2 meter aan de gevel kant, schuin aflopend naar ongeveer 1.80m aan de relingkant.
De breedte (= loodrecht op de gevel) is 145cm.
Tegen de gevel aan (en precies op de afscheiding) staat een flinke metalen pilaar met een diameter van 22 cm.
Nu zijn we beducht voor de wind, en daarom willen we de planken van de schutting dan ook verticaal aan horizontale dwarsplanken schroeven (verspringend voor en achter zodat er lucht door kan).

De ontbrekende factor is nu nog, hoe hoog en breed we de bloembak moeten maken om het geheel windbestendig te houden (gegeven dat de bak over de hele lengte van 145cm loopt).
De achterkant kan dus aan één kant tegen de pilaar leunen/vastgesjord worden, de andere kant aan het lagere traliehekje en de evenhoge reling.

Hoe groter/hoger de bak, hoe meer aarde, hoe meer gewicht.
Hoe groter de breedte (gezien vanaf de schutting), hoe stabieler lijkt ook logisch.
Maar is hier een gulden regel voor?
Welke maten (diepte en breedte bak) moeten we minimaal aanhouden?
Zijn 'schoren' (diagonale balken tussen schutting en bak) ook nog nodig?

Alvast bedankt!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Niet echt een reactie op je vraag, maar mag je van de VVE dergelijke veranderingen in het aanzicht van de flat aanbrengen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Plaats eens een schets van je plan. Dat beoordeelt een stuk handiger dan een omschrijving.
 

Twinkle

  • #4
Dank voor de reacties!

Ik heb een poging gewaagd een schets te maken.
De 145 cm in de oorspronkelijke vraag hebben we toch naar 140cm terug gebracht.
En de hoogte van de schutting in eerste instantie 180cm over hele lengte.





De breedte van de bak (A) en de hoogte(B) is dus de vraag.

Bij schuttingen in de grond geldt er een gulden regel van een derde van de hoogte die in de grond moet zitten kennelijk.
Maar hoe die krachten naar deze situatie te vertalen?

Is een schaar ook nog noodzakelijk?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Bedankt voor de schets.
Breedte bak verwacht ik dat 60cm wat smal is. Ik denk aan 90cm. Misschien kunnen anderen bepalen/inschatten hoeveel gewicht er nodig is.

De diagonaal heet een schoor.

Dit gaat trouwens geen rook en geluid tegen houden. Dan kan je beter denken aan een klimopscherm of andere groene haag.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Voor de rookoverlast zou je een kleine ventilator de juiste kant op kunnen laten blazen.
 

Twinkle

  • #7
Ons plan zal waarschijnlijk niet alle rook en geluid tegenhouden, maar iig wel meer privacy.
En in de bak willen we idd groen zetten (dat tegen de schutting mag opklimmen), dat zal bijdragen tegen de overlast.
We zitten oa te denken aan jasmijn, dat klimt goed en geeft een lekkere geur.

Een ventilator wordt wel wat lastiger, geen elektriciteitsaansluiting op het balkon, en bovendien moet ie dan de hele tijd draaien.

60cm leek ons ook wat smal, zat zelf aan 80cm te denken, maar ik zou het graag zeker willen weten aan de hand van een formule of een iemand met ervaring.

Een bak van 140cm x 80cm x 56cm kan al behoorlijk wat weerstand geven lijkt me, maar ook bij een rukwind tegen een schutting van 180cm x 140cm ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Er is een vraag gesteld hoe de VVE dat vindt, graag een antwoord.
Denk ook aan het gewicht van de bak vol aarde, ik zou eerst maar eens informeren welk gewicht is toegestaan op uw balkon.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu