Veranda/schuur hellend dak isolatie

El77

  • #1
Hallo Allemaal,

Ik heb op internet al heel wat afgespeurd inmiddels en ook hier op het forum, maar enkele vragen blijven voor mij onbeantwoord. Ook is de informatie voor een niet al te technische 'bouw-leek' als mijzelf, aardig verwarrend.

Ik ben namelijk het volgende van plan:

Ik wil graag deze zomer een doulglas tuinhuis/schuurtje bouwen als achtergrens van mijn erf. Dit wordt dus deels een schuur en het ander deel voor af en toe wat gezellige uurtjes en nazomermomentjes. Ik zit echter met issues van het dak.

Wij willen graag dat het houtwerk aan de binnenkant zichtbaar blijft en dus zijn we van plan via de buitenkant te isoleren. Nu is de (geplande) volgorde van buiten naar binnen als volgt:
- dakpanplaten
- panlatten
- tengels
- Dampopen/waterkerende folie getrokken over in de lengte aangebrachte balken. Daartussen bevindt zich dan de isolatie met een speling van 2 cm.
- Dakbeschot (vellingdelen)
- Verticale spanten. Daaronder dus niks vanwege het gezicht.

Nu zit ik met de volgende vragen:
- Opgestegen warmte kan het dak in en zal dan waar precies een koude brug kunnen tegen komen? Is dat dus pas na de folie of kan er juist tegen de folie (binnenkant) hierdoor condens ontstaan?
- Kan er nog eventueel een dampdichte/dampremmende/of klimaat folie op het dakbeschot eerst aangebracht worden (buitenzijde) of heeft dit geen nut/ is het overbodig? Ik las namelijk een oud stukje informatie op een site (2008) dat men vroeger nog wel eens zo bouwde namelijk.
- Volgens sommigen is het isoleren van een schuur/veranda overbodig bij een goede ventilatie van het dak onder de dakpanplaten. Mij lijkt het sowieso voor de schuur en het zitgedeelte behaaglijker en als ik toch aan het bouwen ben neem ik meteen nu mee wat nu al kan, ipv achteraf weer te moeten gaan ingrijpen. Dus de vraag: Is het handiger om het toch wel te doen bij het dak of heeft het gezien het open deel van de veranda weinig zin in dit geval (ps. de wanden neem ik uiteraard dan ook mee qua isolatie)

Ik apprecieer alle hulp en ervaring. Dat vooropgesteld :)

Groetjes El
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het maakt voor het schuurtje toch niets uit waar de isolatie zit. aan de bovenkant zou ik niet doen want dan komt u verkeerd uit met het dak.

Bij het overdekte gedeelte hoeft er geen isolatie toegepast te worden, u verwarmt gedeelte niet, behouden een keer een kacheltje.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu