Aanbouw bijkeuken en uitbreiden schuur

Peter Feiken

  • #1
Hallo allemaal,

ook ik heb plannen om bij ons huis een bijkeuken/klompen hok te bouwen en daar aan sluitend onze schuur te gaan uitbouwen.

Wij willen dit graag doen door middel van hsb en heb me met name op deze site al aardig ingelezen. maar ben geen bouwvakker of constructeur wel gewoon handig. daarom probeer ik zoveel mogelijk info in te zamelen en er het beste van te maken.

Zoals ik al typte heb ik al veel gelezen op dit forum en is zeker leerzaam, ook ben ik wezen kijken bij een project wat men aan het bouwen was en heb daar inspiratie op gedaan toch deed men het daar zo leek het iets anders dan wat veel hier op het forum omschreven stond .

Zo als hun het deden leek mij voor onze situatie ook goed toepasbaar.

Zal hier in het kort omschrijven hoe hun dat deden en of dat zo goed is?

Als eerste in het geheel uit graven,
vervolgens een strokenfundering verder uitgraven en daarna storten,
daarna met gasbeton blokken/of kalkzandsteen blokken (weet niet welke) opmetselen/lijmen en op hoogte brengen,
hierop stel lat plaatsen en vervolgens verder op bouwen met hsb,
dan verder alles water en wind dicht maken /dak isolatie etc etc.
dan leidingen aanleggen en het gat wat nu binnen is opvullen met zand vervolgens na goed inwateren aan trillen betonnen vloer storten
en later op hoogte brengen met afwerkvloer.

Uiteraard is dit een beknopte omschrijving maar globaal zou ik het zo willen doen.
Door mijn gebrek aan ervaring heb ik uiteraard veel vragen die ik hier graag zou willen stellen.

Bouwen doen wij trouwens hier in het midden van het land direct op het zand.

Mijn volgende vraag is zoals ik het hierboven omschreven heb zijn er mensen die daar op of aanmerkingen over hebben?

Tweede vraag is wij zouden graag zn aangesmeerde cement rand onder aan willen maken maar bij het project waar ik ben wezen kijken en ook hier op het forum zie ik dat mn vaak een smet plank aan de buitenzijde tegen de gasbetonblokken aan lijmt tegen inwerking van vocht.
Is de combinatie enkel gasbetonblokken waar later een cementlaag tegen aan gesmeerd wordt dan af te raden? of kan deze cementlaag ook als bescherming dienen?

zie bijgevoegde foto zoals we het ongeveer willen maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu