Deur van licht naar donker

AJ1973

  • #1
Ik ga mijn binnen deuren schilderen van wit naar antraciet. Kan ik gewoon over de witte deuren lakken of moet ik dan eerst donkere grondverf voor gebruiken?
 

De Bob

  • #2
U kunt grijze grondverf gebruiken, of even een blik grond op kleur laten brengen bij de verfhandel/bouwmarkt.

Direct over wit naar donker zal u meedere keren moeten lakken, dus op kleur gronden is het makkelijkste.
 

AJ1973

  • #3
Ik snap dat dat kan, maar is het ook nodig of kan ik gewoon gelijk met de antraciet lak beginnen?
 

De Bob

  • #4
Het kan, maar meedere keren lakken is dan nodig.
Even voorgronden (op kleur) is de manier
 

Jakub Cech

  • #5
Sorry, maar als de ondergrond wit is, dan dekt de donkere kleur toch gewoon, of zie ik het nou fout?
Als wij gaan drukken (zeefdruk, textieldruk, tampondruk of digitaal printen) dan gaan wij altijd van een witte ondergrond uit.
Als de ondergrond niet wit is kunnen wij dubbel drukken/printen of eerst wit voordrukken/printen om de juiste kleur te krijgen, anders wijkt de kleur af.
Is dit in de verfwereld dan zoveel anders?
 

De Bob

  • #6
U steld een vraag omdat u iets niet zeker weet.

U krijgt daar twee keer mijn mening over, maar u heeft al duidelijk steeds een antwoord op u eigen vraag, waarom dan deze vraag.

Succes
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Mag iemand zelf ook een mening of idee hebben?
Het zijn trouwens twee vragen zonder antwoorden.
 

De Bob

  • #8
Ik lees twee duidelijke antwoorden op de vragen.

Maar TS
Een overgangs kleur is heel normaal, printen/zeefdruk/textieldruk enz. is toch wel iets anders dan deuren aflakken.
 

Jakub Cech

  • #9
Natuurlijk is dat wat anders, maar als je een kleur op wit zet en je moet dat 2x doen, dan lijkt mij dat de verf erg slecht gepigmenteerde is.
 

De Bob

  • #10
Dat kan, maar dat zijn dan meestal de huismerken van een bouwmarkt.
De kwaliteits merken hebben een betere dekking. (ook duurder)

Een grondverf op kleur zorgt voor een makkelijker betere dekking van de toplaag, dan is meestal één toplaag voldoende.
Daar komt bij dat een grondlaag een betere hechting geeft tussen de lagen.

Als u direct op wit een donkere kleur wilt zetten, zal dat niet gelijk dekken, en meerdere keren gedaan moeten worden, of vrij dik opzetten met risico op een zakker/geen mooie vloeing.
 

AJ1973

  • #11
Heb inmiddels grondverf op kleur laten maken.
Dank voor jullie advies..
 

De Bob

  • #12
Na deze reactie laatste kom ik ergens achter

Volgens mij vraagt iemand wat, TS AJ1973
Maar gaat iemand anders verder over druk inkt, wat ik al niet begreep.

Vandaar de verwarring, maar AJ1973, want daar had ik het eigenlijk steeds tegen
Werkse.
 

Jakub Cech

  • #13
Sorry dat ik voor de verwarring zorgde ;-)
Dit was niet mijn opzet.

Ik las dit alleen en voor mij met mijn ervaring met de drukwereld kwam dit vreemd over.

Overigens nu ik zo zit te denken heeft het denk ik ook te maken met de laag dikte die je opzet. Deze is natuurlijk te dun waardoor je de ondergrond er iets door hen krijgt vermoed ik dan. Als je dikker de verf opzet krijg je natuurlijk druipers of zakkers.
 

De Bob

  • #14
Bij het laatste bericht "dank voor jullie advies" kreeg ik door dat er meerdere meededen, dat had ik ook eerder kunnen zien.
Maar we zijn eruit.

Het laatste wat u schrijft is zeker waar, daarom het voordeel van grond op kleur laten brengen, werkt een stuk sneller.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu