Brandveiligheid van condensdrogers

Wasb33r

  • #1
Co de Witgoedman schreef:
Goed advies en zeker waar. Interpolis zegt ook: "van alle elektrische apparaten veroorzaken wasdrogers het vaakst brand."


Ik heb meteen een vraag: meeste condensdrogers zuigen, aan de voorkant, 'koele' lucht aan, blazen die lucht vervolgens door de condensor heen en laten de lucht daarna via de ruimte tussen de trommel en de behuizing naar buiten stromen. Een filmpje ter illustratie.


Dus: stof uit de omgeving kan aangezogen worden en terechtkomen in de ruimte tussen de trommel en de behuizing. Dat stof kan gaan ophopen. Op de elektro-motor, riem, geleiderol, poelie enz. Hoe gevaarlijk is dat?
 

DSR9500

  • #2
Dat ophopen is gevaarlijk, :shock:
maar dat kun je eenvoudig voorkomen. :cool:

gewoon ieder jaar de gehele luchtweg grondig reinigen.
dmv stofzuiger icm lange dunne bokkepoot/kwast
daarbij kan een zaklamp handig zijn om te zien hoe schoon eea weer is.

en na ieder gebruik het pluizenfilter schoonvegen :roll:

maar maak je niet al te druk... een droger is ook beveiligd met maximaal thermostaat.

wel een andere tip ivm je veiligheid...

op iedere etage (dus ook bij je droger) een rookmelder ophangen. en... die af en toe testen.
of nog beter...jezelf ieder jaar bij je verjaardag nieuwe batterijen gunnen :)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wasb33r schreef:
Dus: stof uit de omgeving kan aangezogen worden en terechtkomen in de ruimte tussen de trommel en de behuizing. Dat stof kan gaan ophopen. Op de elektro-motor, riem, geleiderol, poelie enz. Hoe gevaarlijk is dat?
Dat gevaar is nihil t.o.v. het stof dat de was zelf veroorzaakt. De pluizen dus. Bovendien zit bij een beetje wasdroger een filter aan de luchtingang.

Als je een droger van 10 jaar uit elkaar haalt dan zie je vaak een hoop stof in de eigenlijke luchtwegen, echter verhoudingsgewijze weinig op motor, riem, geleiderol etc. Zou ik me niet echt druk over maken.

Een droger elk jaar uit elkaar halen om hem van binnen schoon te maken lijkt me alleen te doen voor technisch begaafde mensen, die weten hoe zo'n ding in elkaar zit. Een normale gebruiker kan daar beter van af blijven: hij zal meer kaopt maken dan goed doen. Indien bepaalde onderdelen niet correct teruggezet worden zou het niet ondenkbaar zijn dat het brandrisico daardoor vergroot wordt ipv. verkleind!
 

Wasb33r

  • #4
Dank voor de reacties so far :)

Dsr9500,

Ja, het pluizenfilter houdt de warme luchtstroom enigzins stofvrij. Dat is een gesloten circuit: een ventilator aan de achterkant zuigt warme damp, uit de trommel, door de condensor heen - en omdat dat de temperatuur daar lager is, condenseert de damp tot vocht. (Net als regen in de natuur.) Het vocht wordt opgevangen. Daarna wordt de inmiddels drogere lucht opnieuw verwarmd en weer de trommel in geblazen.

Het pluizenfilter maak ik schoon na iedere droogbeurt en de condensor doe ik iedere maand.

Ik bedoel die andere, relatief koele, luchtstroom, die rechtsonder aan de voorkant aangezogen wordt en dwars door de condensor heen geblazen wordt. Die lucht komt terecht in de ruimte tussen de trommel en de behuizing. (Via een ventilatie-rooster aan de achterkant stroomt de lucht daarna weer naar buiten.) Die ruimte kan je alleen stofzuigen als je de behuizing eraf schroeft. Dan zie je alles zo zitten. Geen zaklamp nodig. :)

Kees,

Ja, als teveel stof blijft hangen op het verwarmingselement, kan dat zeker gaan fikken.
Gewoon beetje stofzuigen rondom de trommel, dat kan geen kwaad, toch? Behuizing eraf en verder niets demonteren.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Gewoon een beetje stofzuigen en daarmee per ongeluk de koolborstel van de droogtesensor (indien aanwezig) eraf stoten is snel gebeurd. En dan afvragen waarom de machine direct na start aangeeft dat ie klaar is.

En al vaker gebeurd: even de printplaat schoongemaakt (maar vergeten de stroom van de machine te zetten). Dag machine...

Mijn mening: Een leek heeft niets te zoeken in de binnenkant van een wasdroger.

Het middel is erger dan de kwaal.
 

Wasb33r

  • #6
Tussen trommel en behuizing kan, na jaren, weldegelijk aardig wat stof gaan zitten. Niet gek, want er zit - bij mijn condensdroger - geen luchtfilter vóór de ventilator die lucht aan de voorkant aanzuigt.

Ja, relatief gevoelige elektronica op de printplaat. Stofvrij spuiten met perslucht uit een compressor, niet zo'n busje. Of de stof gewoon laten zitten.

Laatst wilde mijn condensdroger niet starten... behuizing eraf, stof weg gespoten/gezogen, behuizing erop... alles lijkt weer te werken.

Voor een leek wellicht onverstandig om zelf te doen; mee eens.

Goed, de kans op brand door opgehoopte stof op de elektromotor etc. is dus kleiner dan door pluizen op het verwarmingselement. Bedankt!
 

BX1988

  • #7
Wij hebben een droge blusleiding laten aanleggen ivm de brandveiligheid binnen ons gebouw.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Dat is mooi, ik heb wel even de commerciële link verwijderd.
Zie hiervoor de forumregels.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu