Tegelvoegen uitslijpen balkonterras

Wa2ygo

  • #1
Ik wil de tegels op mijn balkonterras opnieuw gaan voegen, omdat de voegen in slechte staat zijn. Het zijn betontegels van 5 cm dik met een cementvoeg. Het oppervlak bedraagt circa 40 m2. Hoe kan ik het beste te werk gaan met het uitslijpen van de voegen?

Zelf had ik in gedachte om een haakse slijper te nemen voor de grote stukken. Maar hoe ga ik te werk in de kleine hoekjes? En kan ik beter een normale doorslijpschijf voor steen nemen of een diamantschijf? Mijn idee: met een diamantschijf loop je meer risico om ook de tegel te beschadigen.

Alle advies welkom!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Met een haakse slijper schiet je binnen een mum van tijd uit, ga je daardoor dwars over de tegels heen en beschadig je ze onherstelbaar. Dat ding gaat gewoon veel te hard, kun je niet voldoende onder controle houden.

Er bestaan speciale voegenkrabbertjes, maar dat is voor zo'n oppervlak onbegonnen werk.

Ik zag in dit onderwerp nog een alternatieve mogelijkheid, oscillerende machine met diamantblad. Zelf geen ervaring mee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe breed zijn die voegen?
 

Wa2ygo

  • #4
Ik zal morgen eens opmeten, maaar ik geloof een millimeter of 5-6.
 

Wa2ygo

  • #5
Zojuist opgemeten: voegen zijn 6 millimeter breed
Kees schreef:
Ik zag in dit onderwerp nog een alternatieve mogelijkheid, oscillerende machine met diamantblad. Zelf geen ervaring mee.
Ja, zo'n oscillerende multitool heb ik ook gezien. Zie dat deze vooral gebruikt wordt voor badkamer/keukentegels, maar zou zo'n ding ook krachtig genoeg zijn om voegen tot 3-4 cm diep uit te frezen? Voor de hoekjes lijkt me dit eventueel wel een ideale tool.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Kan prima met een kleine haakse slijper met schijven van 180 mm
Groter worden ze te zwaar om ze goed onder controle te houden.
Voor een multitool is de oppervlakte veel te groot, idd. mooi voor de hoekjes.
Na het slijpen de voegen schoon krabben met een onkruidschraper en goed schoonmaken, het beste is even schoonspuiten met een hogedrukspuit.
Gebruik een goed voegmiddel.

 

Wa2ygo

  • #7
Bedankt voor de reactie. Zijn er ook andere manieren om de moeilijke hoekjes te doen, of is het wel aan te raden om zo'n multitool aan te schaffen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Wanneer u vaker met hout werkt is zo'n multitool een ideaal ding.
Is het alleen voor een paar keer dan is er bij de winkel met de vele acties een goedkope versie in de schappen te vinden, die goed genoeg is voor deze klus.
 

Wa2ygo

  • #9
Ja, ik werk ook wel vaak met hout, dus denk dat ik maar eentje ga aanschaffen.

Nog een ander vraagje: ik wil ook een nieuwe haakse slijper gaan aanschaffen, want met mijn huidige accumachine ga ik het niet redden. Qua diameter zat ik eigenlijk te denken aan 125 mm ipv 180 mm. Dit is nog net even wat makkelijker te hanteren dan 180 en is ook wat veelzijdiger lijkt me voor andere klussen. Maar welk vermogen heb ik daarbij nodig? Zou 900 watt voldoende zijn of beter nog ietsje krachtiger kiezen voor deze klus?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
900 watt is meer dan voldoende voor zo'n machine, het belangrijkste is dat u de machine goed vast kunt houden, even uitproberen bij de winkel, online kopen raad ik af, dan wordt het een gok.
Hou er rekening mee dat u geen grotere slijpschijven kunt gebruiken dan 125 mm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
5

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu