Vlas isolatie: wel of geen damprem

Zundapp47

  • #1
Beste klussers,

Ik zit eraan te denken om mijn gordingen dak te isoleren met vlaswol.
Volgens de fabrikant kan dit geheel damp-open voor een prettig leef klimaat en dergelijke.

De dakopbouw zoals ik hem in gedachten heb is van buiten naar binnen:
- Dakpannen.
- Dakbeschot van spaanplaat (22mm). Er is geen folie o.i.d. aanwezig.
- OSB plaat (9mm) voor windichtheid en versteviging.
- Vlaswol (170 mm).
- Gipsplaat op een frame van houten balken tussen de gordingen.
- Afwerking met (glad) glasvlies behang, geschilderd met latex.

Nu vraag ik me af of er echt geen vocht problemen kunnen ontstaan als er geen damprem aanwezig is (aan de warme/binnen-zijde)?
Volgens de fabrikant is dit niet nodig en zou juist een beter resultaat geven.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met vlas isolatie en hierover duidelijkheid kunnen geven?

Verder maak ik ook een vliering op de bovenste gordingen dus is er een verlaagd plafond. De vloer van de vliering (plafond van de zolder) wil ik ook isoleren tussen de draagbalken. Moet dit wel dampdicht gemaakt worden om te voorkomen dat vocht naar de vliering trekt en daar blijft hangen?

Alvast dank voor het meedenken!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wijs me even naar de link van de fabrikant.
Zover ik weet krijg je vocht omdat de gipsplaat meer damp doorlaat dan de spaanplaat. Dus kan ben heel benieuwd naar de info van de fabrikant.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Mooi verhaal, wel vaag. Geen info over warmtegeleidingscoeff., diffusieweerstandsgetal, soortelijke warmte alleen die van de soortelijke massa.
Wat gaat in de constructie met het vocht gebeuren als de materialen een de binnenkant meer damp doorlaten dan de materialen aan de buitenkant.
 

Zundapp47

  • #5
Het is even zoeken maar je kan die gegevens wel vinden op de site van de fabrikant.

Warmtegeleidingscoëfficiënt: 0,038 W/mK
Warmteopslagcapaciteit: ca. 1600 J/kg.K
Dampdiffusieweerstand: 5,7m
Energie input: ca. 1,6 MJ/kg

Als ik het verhaal van de fabrikant goed begrijp zou het vocht moeten migreren van hoge luchtvochtigheid naar lage luchtvochtigheid waarbij het vlas dient als tijdelijke buffer.

Ik vraag me wel af in welke mate de dampdichtheid van het dakbeschot hierin roet in het eten kan gooien.
Ook al zou het dakbeschot volgens mij vrij damp-open moeten zijn (spaanplaat en OSB hebben beide een Mu waarde van 50 in droge toestand).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Het is niet logisch dat vochtregulerende isolate een damprem erbij krijgt, dan valt er niets mee te reguleren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
De luchtvochtigheid buiten is hoger dan in huis. Dus zou het wat dat betreft kunnen werken. Moet er nog even aan wennen.
 

annekrijn

  • #8
Beste Zundapp47, ik sta voor precies hetzelfde vraagstuk als jij hier postte.
Kan je me vertellen waar jij voor hebt gekozen en waarom?
Ik wil best wat meer uitgeven om een mooi duurzaam product te gebruiken, maar ik ben wat huiverig voor het niet plaatsen van een dampremmende laag, en bovendien vind ik de brandbaarheid wat spannend, helemaal omdat dit dak op het zuiden ligt, vol met zonnepanelen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Dampopen bouwen betekent zeker niet dat je zomaar folies weglaat. Het betekent (nog steeds) dat de binnenkant dampdichter moet zijn dan de buitenkant. Dat hoeft niet perse met een folie, soms is bv. een laag OSB al voldoende.

De vergelijking die gemaakt wordt met een ouderwetse regenjas die niet ademt slaat nergens op. Een huis is (als het goed is) goed geventileerd. In zeer goed geisoleerde huizen wil je juist een deel van het vocht binnen houden, omdat het anders te droog wordt.

Verder is zo'n isolatiemateriaal wel veel beter dan die we "gewend" zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu