Print of module van Bosch maxx 6 sensitive droger

WTB`r

  • #1
Goedenenavond, Ik ben net nieuw hier en heb een vraag.
Ik ben in het bezit van een condensdroger Bosch Maxx 6 sensitive. Voorheen al redelijk wat gedoe mee gehad omdat hij steeds overhit raakte en dan afsloeg. Hij kwam zelf steeds weer tot leven als tie afgekoeld was.
Na een grondige reiniging en tips van ook internet deed hij het weer prima.
Ineens toen ik hem weer wilde gebruiken was er geen leven meer in te krijgen. van alles geprobeerd maar niets. leek of er een zekering doorwas of zo. Vandaag uit elkaar gehaald en toevallig zag ik bij inschakelen en speuren op de print een heel klein onderdeeltje vonken. Duidelijk kapot dus. Gezocht naar wat een nieuwe print of module kost, maar goedkoper als 280,- is eigenlijk niet te vinden.
Vond wel een aanbieding van een gebruikte hele totaal andere machine voor 150,- met 6 mnd garantie. mijn vraag; is er geen 2e hands handel voor alleen zo`n print of moet ik mijn verlies nemen en kiezen voor een gebruikte machine? Een nieuwe kan ik me hellaas niet veroorloven op dit moment. of is zo`n klein onderdeeltje nog te vervangen op de printplaat?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Plaats even een detailfoto van dat onderdeeltje, dan is er misschien iets meer over te zeggen.
Soms is opnieuw solderen ook voldoende.
 

WTB`r

  • #3
Ik heb het onderdeeltje met stift rondom gemarkeerd. er staat op vergelijkbare steeds nummer op met 3 cijfers. Maar helaas is het nummer op dit onderdeeltje niet meer te zien. duidelijk is in ieder geval dat het onderdeeltje verbrand is.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Na wat zoeken op het internet heb ik een foto van (vermoedelijk!) dezelfde printplaat gevonden. Zit in elk geval ook in een Bosch droger van ongeveer dezelfde serie.

Zie daarvoor: https://www.iwenzo.de/threads/bosch-wtw86560-schaltet-ab.58145/page-2
Zo te zien zit dat onderdeel aan de drain van de TNY266 (een netschakel-IC), die overigens vrijwel zeker óók defect is. Het is een onderdeel met het getal 100 erop, zéér waarschijnlijk betreft het een weerstandje van 10 Ohm.

Om de printplaat te repareren zullen in elk geval de TNY266 én het weerstandje vervangen moeten worden. Op zich zijn die onderdelen helemaal niet duur, maar in kleine aantallen wat lastig te krijgen.

Helemaal lastig is het solderen ervan omdat het SMD (Surface Mounted Device) onderdelen betreft. Daar begin ik zelf als redelijk ervaren (maar ouderwetse) elektronicus niet eens aan omdat ik er niet de juiste soldeergereedschappen voor heb. Een modern geschoolde (en ervaren) elektronicus zou er echter zijn hand niet voor omdraaien.

Ik ben dus bang dat de printplaat als verloren moet worden beschouwd, tenzij je iemand weet te vinden die dat voor je kan doen. :(
 

WTB`r

  • #5
Ontzettend bedankt voor jouw uitleg Kees!
Ik ken misschien iemand die het zou kunnen en zal hem eens vragen of hij het wil of kan doen?
Anders wordt het inderdaad zoeken naar een vervangende machine.
 

WTB`r

  • #6
Weet inmiddels dat die twee onderdeeltjes prima te bestellen zijn op internet. Voor nog geen 2 euro! verzendkosten zullen vast meer zijn. Nu nog hopen iemand te vinden die ze kan solderen :?:
 

Ronald41

  • #7
Uit welke regio kom je? Er is vast iemand in de buurt die ze wel even voor je wil vervangen (waaronder ik). Ook met conventioneel soldeergereedschap, en wat ervaring, is het goed te doen.

Deze storing komt ook vaak voor bij andere merken trouwens. Er is soms een modificatie voor de weerstand, die moet dan bij vervanging een andere waarde krijgen om herhaling te voorkomen.

Op https://www.circuitsonline.net/forum/view/130621 komt dat TNY IC ook voorbij als reden van een "dode" Bosch droger. Ook op dat forum zijn ze vaak niet te beroerd om die onderdeeltjes voor je te solderen, als het in de buurt is.
 

WTB`r

  • #8
Bedankt Ronald voor je reactie en aanbod. ik woon in de regio Tiel Geldermalsen. Ik heb al met iemand afgesproken die het gaat proberen zodra de onderdeeltjes binnen zijn. Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken. Ik laat de afloop wel weer horen hier.
 

Lazarosidiro

  • #9
I have the same problem. I put an smd 10ohm, and i replace the tny266 with tnt268, which is compitable. I would like to ask you if you put the smd, and it was surly 10ohm, and if it worked your dryer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu