Inbouwboekenkast

Thijsb30

  • #1
Beste leden,

Ik wil graag een inbouwkast maken voor onze boeken. De kast is ongeveer 270cm breed en 215cm hoog, en ik wil het opdelen in 6 gedeeltes (zie plaatje). Tussen de staanders komen plankjes op gelijk hoogte, en de onderkant van de kast worden kastjes. Ik heb me laten inspireren door dit youtube filmpje (
), maar kan verder weinig bouwtekeningen vinden of antwoorden op sommige vragen die ik heb. Voordat ik hier mee aan de gang wil heb ik een aantal vragen waarmee ik hoop dat meer ervaren klussers mij verder kunnen helpen.

(1) Materiaal
Welk materiaal is hier het beste om voor de te gebruiken? Online vind ik zowel 18mm MDF als 18mm multiplex. Wat zijn de voor en nadelen?

(2) Verbinding plankjes
Omdat de plankjes op gelijke hoogte komen te hangen kan ik ze niet allemaal verzonken boren. Wat is een andere manier om de plankjes aan de staanders te bevestigen die relatief makkelijk is. Deuvelverbindingen lijken mij ingewikkeld omdat het met relatief simpel materiaal erg lastig is om dit exact goed te doen. Wat voor mogelijkheden zijn er om de plankjes op te hangen? Het liefst doe ik het zonder hoekjes etc, zodat je alleen de planken in de kast ziet.

(3) Bovenplank
Omdat de kast 269cm breed wordt is het lastig om één bovenplank te maken over de gehele breedte van de kast. Is dit een probleem? Hoe zouden jullie dit oplossen?

(4) Twee delen?
Eén idee is om de onderkant van de kast (met kastjes) dieper te maken dan de bovenkant. Dan krijg je dus een kast waarbij de onderkastjes een diepte van 40cm hebben en het boekengedeelte een diepte van 28cm. Stel we willen dit doen, is het dan handig om de kast in twee gedeeltes te bouwen: de onderkant (40cm diep) en de bovenkant (28cm diep) en ze daarna te bevestigen? Als we dit zouden doen, hoe zouden we ze dan het beste kunnen bevestigen?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
1 Plankbreedte is iets minder dan 450mm. Als er zware boeken op komen, is MDF iets minder handig. Want dat kan gaan doorhangen. Evt. aan de achterkant een latje onder de plank of een iets dikkere achterplaat lost dat al op. MDF is wel weer makkelijker/gladder te schilderen.

2 Een paar plankjes hoeven maar vast te zijn, de rest kan ook met een 32mm gatenrij en pinnetjes.

Deze kast is het makkelijkst te maken in meerdere delen. Gewoon dubbele staanders. Evt. voorzien van een afdeklat. Deuvels is ook een optie, maar je moet even de handigheid krijgen in het gebruik van deuvelpinnen.

3 Meerdere delen.

4 Dat kan bv. door elk deel z'n eigen boven en onderkant te geven. Dan zet je ze op elkaar en kan je het met een schroefje van onderaf vastzetten.

Er zijn meerdere opties. Het is ook maar net wat voor uiterlijk je wil.


Ik zie in dat filpje pocketholes in het zicht, dat is een grote misser :shock:
 

Thijsb30

  • #3
Beste IJkenhout,

Heel erg bedankt voor je antwoorden, echt heel erg fijn dat je de tijd hebt genomen om mee te denken! Ik heb nog een paar (aanvullende vragen):

1) Ik ging ervan uit dat MDF qua overspanning wel zou kunnen met 400-450mm, maar dat is dus wellicht toch te zwaar? Is het sowieso aan te raden de kast een achterplaat te geven? Ik was dat eigenlijk niet van plan voor de bovenkant namelijk.

2) Helder. Ik ga kijken of het werkt met deuvels en anders ga ik een gatenrij gebruiken. Deuvels moeten altijd verlijmd worden toch? Mocht ik deuvels gebruiken, om de hoeveel mm is het dan aan te raden er één te plaatsen? En hoeveel mm moet de deuvel de plank in bij een plank van 400-450mm?

3) Dank!

4) Ik was zelf van plan de onderkant te maken en dan de bovenkant en dat dan op elkaar vast te zetten. Maar elke kolom apart maken kan idd ook. Een stomme vraag wellicht; maar hoe schroef ik die twee delen op elkaar vast als de staanders van de bovenkast op de staanders van de onderkast komt? Waar schroef ik dan?

5) Ik vond pocketholes ook niet echt mooi.


Nogmaals veel dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
1 Er worden veel boekenkasten met MDF gemaakt. Dus misschien overdrijf ik een beetje. Het is goed in je achterhoofd te houden.
Achterplaat is niet nodig voor de stabiliteit als de kast in een nis staat.

2 Deuvels verlijmen inderdaad. Drie deuvels per plank is voldoende. Bij een plankdikte van 18mm gebruik je bijvoorbeeld deuvels van 25mm.

4 Als de delen beide een onder en bovenplaat hebben, kan je die op elkaar schroeven. Als alleen de staanders op elkaar komen kunnen er deuvels tussen (zonder lijm).
 

Prrr

  • #5
Hi Thijs,

Ik heb een tijdje terug zelf ook een inbouw / boekenkast gemaakt met een open deel boven en onder (schuif)deurtjes. Ik heb er toen voor gekozen om een stellingkast als basis te nemen zodat ik hiervan het plank-draag mechanisme kon gebruiken. Een omschrijving hiervan is hier te vinden, wellicht heb je er iets aan: Kast

Er staat op diezelfde site ook een kast waarbij onder een dieper deel is gebruikt met een ondieper deel er bovenop: Bergmeubel
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu