Wit-grijze kleur op oud hout

DennisZ

  • #1
Ik ben bezig met aanpak van een jaren 30 huis met veel houten planken en balken. Veel planken vertonen een soort wit-grijze kleur op plekken waar ze uit het zicht en dus onbeschilderd zijn. Zie bijgaande foto. Dit is boven inbouwkasten naast de en-suite deuren en laat de onderzijde van de verdiepingsvloer zien. De ruimte erboven (slaapkamer) en eronder (huiskamer) zijn hartstikke droog, het hout ook.

Mijn vraag is: wat is deze witte kleur? Is dit gewoon hoe oud hout eruit gaat zien? Is het schimmel? Het valt mij op dat niet alle houten delen deze kleur hebben.

Tweede vraag: de verticale plank die achterin, bovenin zichtbaar is, is wit met een donkerdere plek, wat zie ik daar?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit schimmel is gezien de zeer droge situatie, maar ik wil graag horen of iemand dit kan bevestigen. Kan iemand hier meer over vertellen?

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Waarschijnlijk gewoon water/vocht van tijdens de bouw in combinatie met cement of kalk

bij sommige naden tussen de planken is het bijna een streep.

alleen die balk achterin wijkt af daar is later ook nog vocht bij geweest. misschien een lekkage

Maar als de balk nu goed droog is een onaangetast is dat verders ook niet van belang
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu