Rooklucht in huis van nieuwe kachel (Barbas unilux 6 270L)

Victoire22

  • #1
Beste klussers.

Ik heb de afgelopen 2 weken wat geklust aan mijn bestaande schouw om deze Barbas Unilux 6 270-L kachel in te bouwen. De foto laat de ruimte zien in de schouw waar de oude gaskachel stond.



Op zich ben ik met het resultaat tevreden. De opening heb ik moeten verlagen met 8 cm waardoor de verticale ruimte van 48 naar 56 werd verhoogd. Ook heb ik aan de rechterzijde 3 kalkzand stenen verticaal gemetseld om 10cm op te vullen.


Ik heb wel wat concessie moeten accepteren omdat het een bestaande schouw betrof. In deze schouw heeft vroeger een openhaard gezeten. De openhaard was voor vuurvaste stenen/schilden gebouwd en erboven zat een betonnen hittebestendige rookkap. De rookkap samen met een ijzeren profiel wat in een L vorm is geplaatst met een stalen trekstang naar de muur aan de achterzijde ondersteunen het metselwerk erboven. Hier wilde ik niet aan gaan hakken / slijpen. Het rookkanaal is gemaakt met valbrenta blokken die een vierkante binnenmaat hebben van 20x20 vierkant. Met een verloop van vierkant naar rond was het eerste obstakel opgelost om met een rvs buis van 180mm te kunnen aansluiten op het vierkante rookkanaal.



De 2de uitdaging kwam voort uit de wens dat ik mijn kachel ca 10cm naar links wilde plaatsen waardoor de hart - hart maat ca 19 cm was verschoven (verslepen). naar links 14cm en naar voren ook 14cm kwam te liggen. De hoogte binnen in de rookkap was slechts 54cm. Dus binnen 54cm moest ik dit verloop proberen te realiseren. Eerste poging met een flexpijp 180mm was mislukt. De flexpijp haalde 10cm max. Daarna heb ik het wél voor elkaar gekregen met 2 30 graden bochten en een tussenstuk van 25cm rvs enkelwandig. Ik heb bij de bovenste bocht wel 2cm de zijde moeten inkorten die in het valbrenta verloop paste. Ook de onderste bocht heb ik aan de krimpzijde 2cm moeten inkorten. Vervolgens kon ik met een pijp van 10cm de laatste bocht aansluiten op de kachelflens.



De kachel brand best goed. Alleen bij het bijvullen komt soms stank de kamer in.
Nu snap ik dat gelijk beginnen met een 30 graden bocht niet optimaal is. maar als ik van binnen in de kachel kijk is het best een groot ruim gat wat naar rechts loopt zo het bestaande rookkanaal in.



Ik heb vanmiddag de colt trekkap die boven op de schoorsteen stond iets verhoogd. De onderzijde stond vlak op de schoorsteen maar iemand tipte dat deze trekkappen niet zo best zijn en dat de netto lucht uitlaat best weinig is op een 20x20 kanaal. Ik heb daarom de trekkap een onderruimte gegeven van 4cm extra waardoor ik hoop dat ik meer trek kan realiseren.

De andere mogelijkheid is de remplaat. De kachel is gemaakt voor een heel hoog rendement en de remplaat heeft allemaal ingekerfde laserlijnen voor de afvoer van de rookgassen. Er is net boven de uitgang van de rookgassenafvoer van de kachel een zone met het lijkt wel 4 breek plaatjes. Ik vraag me af of het afbreken van zon plaatje extra trek zal bevorderen natuurlijk misschien een beetje rendement verlies maar dat neem ik dan maar voor lief.




Ik wil eigenlijk niet aan de sloop van de schouw maar ik ben bang dat ik daar niet aan ontkom omdat ik niet kan voldoen aan de verticale stijging van minstens 1 meter op dit moment. Ik stel me zo voor dat ik aan de voorzijde van de schouw ter hoogte van de rookkapuitgang een gat maak in de schouw. Ik zou dan aan de linkerzijde een stuk van de rookkap kunnen wegslijpen om daar dan de buis van 180 in te kunnen laten zakken. Ik zou dan wel 2 meter kunnen stijgen verticaal en dan een nisbus kunnen monteren waar ik de zaak aansluit en dan alles weer dicht laat metselen maar hier zie ik dus wel tegenop. Ik weet ook niet of de rookkap zelf ernstig wordt verzwakt als deze nu ook een constructieve én verstevigende taak heeft in de huidige schouw.

Als laatste heb ik ook nog een probleem dat wanneer ik de kachel echt goed opstook in een chemische geur ruik. Dit heb ik kunnen herleiden naar de stuc-primer. De schouw was vroeger gebouwd van metselwerk en dat hebben we laten rechtzetten met geelband. De stucadoor gebruikte toen die primer / voorlijm. Lijkt op plastic en het is gelig / oranje van kleur. Echt rommel. Ik heb op de eerste laag stenen de geelband afgehakt en de gele primer met een gasbrander heet gestookt en verwijderd met een plamuur mes en daarna met thinner het restant verwijderd. ik houd me ook aanbevolen voor tips hoe ik de schouw weer kan opbouwen en dat het tevens thermisch bestand is tegen hoge temperaturen.

Heeft iemand goede suggesties?
 

rooklucht

  • #2
Beste,

Ik heb onlangs exact dezelfde houtkachel laten plaatsen en ook jouw bevinden ervaren. Mijn bevindingen (Ik heb alles weer uitgebouwd en zelf de volgende aanpasssingen gemaakt):
  • Het kanaal moet volledig RVS uitgevoerd worden. Mijn kanaal was ook een oud openhaard kanaal van 22x22cm gemetseld, maar dat geeft te weinig trek omdat het beperkte aanbod van verbrandingsgassen te sterk wordt afgekoeld in het kanaal. Ik heb van bovenaf rvs segmenten in het kanaal geplaatst (flexibel kan ook) en daarna de overgebleven ruimte afgestort met perlite (of vermiculite) ter isolatie. Hierdoor warmt het kanaal beter op en krijg je de benodigde trek. Realiseer je dat zo'n HR houtkachel ca. 90% minder verbrandingsgas oplevert tov een open haard (30 vs 300 m3/uur)
  • Het aansluitkanaal wat jij gemaakt hebt lijkt mij prima. Ik heb de 1e meter vanaf de kachel gemaakt van flexibel. Ik moest ook een soort S-bocht realiseren
  • Uit de remplaat heb ik reeds 3 plaatje verwijderd ivm rookterugslag. Wees voorzichtig met het openen van de deur en doe dit pas wanneer de vlammen weg zijn.
  • Als laatste: Het stoken van zo'n moderne houtkachel is wennen en volledig anders dan dat je misschien gewend was. Het belangrijkste is de aanpassing van je rookkanaal. Een vervelende klus, maar zonder geen succes.
Ik hoop je hierbij wat geholpen te hebben richting een oplossing voor een fijn gebruik van de mooie kachel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu