Kortsluiting of iets anders? Deurintercom deed niets opeens.

Piccolina

  • #1
We hebben marmitek 400 doorguard met video en deuropener functie. Die is ingebouwd 6 jaar terug en deed prima tot op een dag toen ze straattenovatie deden en hebben ze ergens een kabel doorgeboord op het straat. Hele huis stroom viel uit (gebeurde eerde bij een of andere stroomoutval maar was erna niets aan de hand). Deze keer dus wel: videobel, opener en unit deded ineens niets meer toen de stroom terugkwam.
We hebben 3fases met moderne meterkas. Er is dus geen schakkelaar uitgevallen of stop.

Bij nadere onderzoerk bleek dat er wel spanning (stroom) aanwezig die tot unit lijdt maar unit werkt niet. We dachten dat door de stroomuitval de monitor het begaf. We hebben een andere complete unit gekocht dezelfde (aangezien die model niet meer leverbaar is werd het 2e hands maar verkoper zei dat die gewoon prima werkte). Dus eigenlijk zou je denken ik hang hem op de bestaande kabels en klaar is kees. Maar deze unit doet ook niets. Er zit wel spanning in maar hij werkt niet. Eigenlijk hetzelfde wat met eerdere versie gebeurde...
De tweede unit met alle bijbehorende onderdelen uit de doos bij die unit zoals stroomkabel en videobel hebben we aangesloten in een andere stopcontact om te testen. Doet ook niets. Er is wwl spanning te meten in netstroom en ook in draden tot videobel.

Ik vraag mij af of het kan, dat er de bestaande kabels die ingebouwd zijn ook de nieuwe unit kapot hebben gemaakt? Ik kan mij ook lastig voorstellen dat het dat wel is want de stroomkabels die ingebouwd zijn tot unit gaan ook via een verdelingskastje voor licht en stopcontant en die doen het prima. Eigenlijk die stroomdraden gaan vanuit de stopcontact onder en die stopcontact doet het gewokn normaal. Dus aan stroomdraden kan het niet liggen..

Dus het zou dan een videosignal kabel zijn of de deuropenerkabel? Maar kan dat wel dat het andere monitor daardoor kapot ging ook?
 

Eburger

  • #2
Beste Piccolina, ik hoop dat je je doorguard 400 nog niet weggegooid hebt, ook die van mij was na een kortsluiting in huis kapot, deed helemaal niets meer en het rode ledlampje brandde ook niet, nu zit in dat ding een geschakelde voeding die waarschijnlijk niet tegen piekspanningen kan. Het was even lastig omdat nergens een de hoogte van de voedingsspanning te vinden was, echter op de print waar het rode en zwarte draadje van de voeding naar toeloopt (de voeding is de print waar de 220 V kabel aan vast zit) zit het relais voor de deuropener en deze is 12 Volt, ik heb de voeding verwijderd en heb een oude 12V 3A adapter gebruikt voor de voeding van 12V welke ik nog ergens had liggen, ik heb het stekkertje van het rood/zwart kabeltje aan de voedingzijde afgeknipt en de aan de draad van de adapter gesoldeerd, let wel heel goed op wat plus en min is, bij mij was het zwarte draadje plus en het rode draadje min, op het printje staat bij power + en - aangegeven, mijn apparaat werkt weer prima. Succes!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu