Strijkbalk aan binnenmuur bevestigen

Bramklus

  • #1

Beste forumleden,
Op de foto ziet u de vloer van mijn toekomstige badkamer. Ik wil de afvoer van het toilet aanbrengen tussen de 1e en 2e balk maar nu zit er een raveelstuk in de weg.

Kan/mag ik, qua constructie, de strijkbalk aan de binnenmuur bevestigen om vervolgens het raveelsyuk weg te kunnen halen?

Indien dit kan hoor ik graag hoe jullie de bevestiging zouden maken. Er is weinig ruimte om recht door de balklaag te boren bijvoorbeeld. Is het handig om een extra balk tussen muur en strikbalk aan te brengen?

Graag jullie adviezen!

Bvd Bram
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Volgens mij staat die binnenmuur juist op die balk?
 

Bramklus

  • #3
De linkerbalk ligt ongeveer 5 cm naast de muur. De muur rust dus niet op de linker balk.
Aan de onderzijde (niet zichtbaar op foto) rust de balk op een binnenmuur die haaks staat op de getoonde binnenmuur.

De muur loopt door naar de benedenverdieping. De raveelbalk is ingewerkt in de muur.

Ik vermoed dat dit zo is gemaakt om de doorgang van beneden naar boven te realiseren voor het leidingwerk en dat de balk eerder, net als de andere balken, doorliep.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als het toilet niet te ver de badkamer in komt zou u de aftimmering van het frame door kunnen laten lopen tot in de hoek waar de afvoer nu zit.
 

Bramklus

  • #5
Hoi Jan, Helaas gaat dat niet omdat ik het toilet voorbij de deur wil plaatsen (deur zit halverwege de binnenmuur, je ziet een stukje op de foto). De afvoer moet dus voor de deur langs (en dus onder de vloer, tussen de balken)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik zie geen probleem in het vastmaken van de balk aan de muur. De muur wordt hiermee wel (een klein beetje) dragend.

Vul de ruimte ertussen op met een balk of klossen en zet de balk zo recht mogelijk vast.
 

Bramklus

  • #7
Hoi Ijken hout,
Bedankt voor je reactie.
Ik ga de balk met draadeinden en chemisch anker inde muur vastzetten

Allen bedankt voor het meedenken.
 

Anne_

  • #8
Is het gelukt?
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem; een loshangende strijkbalk.
Die hebben ze blijkbaar ooit afgezaagd om een schoorsteen te metselen, maar nooit weer bevestigd. Hij ligt nu op een klein beetje uitstekend cement (zie rode cirkel).




Ik moet dus de strijkbalk aan de muur bevestigen, maar ik kan er niets "onder" maken omdat daar geen ruimte is.
Helaas past er ook geen flinke boormachine tussen de 2 vloerbalken in, dus een gat boren door de balk in de muur is ook lastig (kan denk ik alleen als ik ook in de balk ernaast een gat maak, en dan een lange boor gebruik. Tussen de 2 balken ernaast past deze wel).

Een chemisch anker, net als in de originele post, lijkt best een goed idee. Maar hoe kan ik dat het beste uitvoeren?
 

Bramklus

  • #9
Hoi Anne,

Ja, het is goed gelukt. Ik had hetzelfde probleem met de balken die dicht op elkaar zaten.

Uiteindelijk heb ik met een hele lange boor iets schuin naar beneden door de balk en in de muur geboord. (boormachine strak langs de tweede balk.)
Toen een heel dik stuk draadeind met een chemisch anker in de muur. Ook het advies opgevolgd en een klos tussen de strijkbalk en de muur gemaakt voor stevigheid.

Met bouten op het draadeind bevestigd. Muurvast. Er ligt nu een betonvloer op zwaluwplaten op.

Succes met de klus,

grt,

Bram
 

Anne_

  • #10
Mooi, dankje!
Heb je het gat groter geboord dan de diameter van het draadeind? Ik vroeg me af of je dan de houten balk wel goed vast krijgt, immers het gat daardoor is dan groter dan het draadeind.

En ik vroeg me af hoe je dan het chemische middel in het gat krijgt; is dat tuitje lang genoeg om eerst door de balk te gaan, en daarachter het gat te vullen?
 

Bramklus

  • #11
Er evt. zijn verlengstukken verkrijgbaar voor de mengtuit van chemisch anker te krijgen.

Het gat in de balk minimaal groter dan dikte draadeind. Om het vast te zetten kun je aan beide zijden van de balk een ring en moer gebruiken om hem vast te zetten/aan te draaien.
 

Anne_

  • #12
Dank voor de hulp!

Voor de archieven:
Geboord met 20 door het hout schuin naar beneden, daarna met 10-16-20 ongeveer 8cm de muur in.

Draadeind van 18mm met moer en ring erin gezet met chemisch anker.

Klos ertussen, houten wigjes erin geslagen met lijm, en de moeren aangedraaid.
Balk zit muurvast. Letterlijk.
 

Bramklus

  • #13
Ziet er goed uit Anne, mooi dat het gelukt is.
Succes verder met de klus.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu