Out-of-the-box vloerverwarming?

Duifje

  • #1
Beste allemaal,

Onze woning is gebouwd in 1999, en is op de begane grond voorzien van een kanaalplaatvloer met een pak EPS in de kruipruimte. Ongeveer 20 m^2 van de benedenverdieping, in de keuken, bestaat uit een tegelvloer, voorzien van watergedragen vloerverwarming. In de woonkamer ligt ongeveer 41m^2 verlijmde houten vloer, zonder vloerverwarming. De beide vloeren lopen drempelloos in elkaar over.

Na een proefboring met een kleine gatenzaag blijkt dat het pakket bestaat uit 15mm spaanplaat verlijmd op de cementdekvloer, en 10mm genagelde toplaag.
Ik zou graag de houten vloer willen vervangen door een verlijmde PVC vloer, mét vloerverwarming als hoofdverwarming. In de toekomst wil ik mogelijk kiezen voor een warmtepomp.

Vanwege mijn voorkeuren, kom ik al snel in moeilijkheden m.b.t. het kiezen van een juiste oplossing:

-Liefst 16mm buis
-H-O-H 100mm buisafstand
-Geen drempel met de tegelvloer
-Pakketdikte uiteindelijk 22mm (later nog 3mm pvc =25mm)
-Relatief eenvoudig zelf te plaatsen
-Bij voorkeur de cementdekvloer laten zitten, ivm doorlooptijd project (ivm kleine kinderen)
-Snelle opwarmtijd, daarmee dicht aan de oppervlakte, en liever niet infrezen in de huidige dekvloer.
-Bij voorkeur nog enkele mm isolatie om een kleine barrière te vormen, zodat ik de kanaalplaten minder snel opwarm dan de vloer. Bijvoorbeeld met Wedi of Qboard 4mm.

De volgende opties zijn bekeken:

-Tackerplaat kan niet in verband met de opbouwhoogte.
-Draadnetten wordt gebruikt i.c.m dekvloer en niet met egaline
-Noppenplaten lijken in Nederland eigenlijk uitsluitend gebruikt te worden met zandcement, en niet met egaline. In Duitsland kom ik echt wél voorbeelden tegen met egaline, maar dan met meer ‘open’ noppenroosters. (1)

*Ultra dunne systemen (Warp, Variotherm) gebruiken 12, of zelfs 10mm slangen. Ademen(pompen) door een rietje is lastig, met name als deze 100m lang is.

Ik zoek feitelijk een oplossing met ongeveer de volgende opbouw:
4mm bouwplaat/isolatie – 16mm buis – 2mm dekking boven de buis = 22mm.
Eventueel met een alu/rvs/stalen warmtegeleidende/drukverspreidende laag hierin verwerkt.

Het Warp systeem giet de buizen volledig af met egaline. Eigenlijk zou ik dat systeem willen toepassen, maar dan met 16mm buizen. De iets dikkere buizen van hen, 12mm, kunnen na navraag al niet meer met egaline worden uitgevoerd.

Verder heb ik nog een hersenspinsel. Als ik de huidige toplaag weghaal, houd ik 15mm spaanplaat over. In deze spaanplaat kan ik 14mm(of misschien zelfs 16mm) sleuven frezen, in combinatie met warmtegeleidende lamellen óf dik aluminium folie. Ook dit ben ik eens tegengekomen in Duitsland (2) (3). Ook heeft forumlid Bernhard iets dergelijks toegepast (4), maar kun je op deze aluminium laag een pvc vloer lijmen?

Er zijn ook 20mm voorgefreesde Wedi-bouwplaten t.b.v. vloerverwarming. Ook deze gaan helaas uit van 12mm buizen. Deze voorgefreesde platen zijn per vierkante meter ruim 2 keer zo duur dan de –toch al best dure- vlakke platen. Een alternatief zou zijn om zelf de platen (wedi of qboard) te frezen tbv 14 of 16mm buizen.
(1)https://www.baudochselbst.de/fussbodenheizung/fussbodenheizung-duennschichtsystem/
(2)https://www.forrerbau.ch/projekte/fussbodenheizung-trockebau/
(3)https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/205342/Trockenbausystem-selber-bauen
(4)https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vloerverwarming-droogbouwsysteem.87057/

Denk ik nu te moeilijk, wil ik iets wat er niet is, en moet ik gewoon kiezen tussen pre-fab systemen of zijn er mogelijkheden die gekoppeld zijn aan de bovenstaande ideeën?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Bij dit soort vraagstukken zult u dienen uit te gaan van op de markt zijnde systemen.
Een systeem met een diameter van minder dan 14 mm zou ik niet adviseren, zeker niet wanneer u op termijn gebruik zou willen maken van een warmtepomp of een ander lage temperatuursysteem. 10 of 12 mm buis is dan echt geen oplossing.

Men wil tegenwoordig steeds maar dunner, maar vergeet, dat je dan geconfronteerd wordt met zeer dunnen buizen, die dan weer kortere groepen vereisen en m.i. niet bruikbaar zijn bij lage temperatuur systemen. (ik raad het in ieder geval niet aan!)

Een systeem met 16 mm buizen bestaat: ik zal je wat linkjes sturen.
De opbouwhoogte van een dergelijk droogbouwsysteem is 20 mm.
Maar wil je PVC plakstroken gaan toepassen, dan kan je deze niet zondermeer over een dergelijk systeem plakken, maar zal het droogbouw vloerverwarmingssysteem bedekt dienen te worden met bijv. Fermacellplaten (minimaal 10 mm dikte, te verlijmen)
Je zit dan sowieso al op minimaal 30 mm opbouwhoogte.

Vergeet al die beloftes van allerlei systemen met lagere opbouwhoogten, zoals vermeld in je vraag, want dan ben je er nog steeds niet.
Voor een goede stabiele opbouw kom je dus altijd hoger uit, dan de geschetste maatvoeringen.

Je kunt wel op de gewenste hoogte komen, maar dan zul je iets moeten doen met die bestaande dekvloer.
 

Duifje

  • #3
Beste Degooyer, hartelijk dank voor je reactie, en de links die je per bericht hebt verstuurd!

Prettig te horen dat mijn bedenkingen bij ultra dunne slangen terecht zijn.

De opties die je me per bericht hebt gestuurd lijken me mooie, ware het niet dat ik dan inderdaad te hoog uitkom. Wat ik me nog kan voorstellen is om 2e11 fermacell(=20mm) of 1x10+1x12,5=22,5mm te verlijmen op de cementdekvloer, en dáár vervolgens de vloerverwarming in te frezen. De sleuven vul ik dan met bijvoorbeeld egaliseermiddel. Het nadeel is dat de warmtespreiding door de Fermacell platen redelijk beperkt is, maar ik ben het aan de oppervlakte frezen in fermacell wel vaker tegengekomen op internet. Met dit idee benader je een beetje het variokomp idee, die 18mm fermacell platen gebruikt om 12mm slangen in te doen, af te smeren met egaline, waarover dan direct het pvc kan. Bij 2mm dikker fermacell kun je dan wellicht ook 14mm buis doen.

Een andere optie is om 10mm bouwplaat/drukvast XPS op de dekvloer te lijmen, daar overheen 10 of 12,5mm fermacell, en dan wederom infrezen. Dit zou me dan een dunne isolatielaag opleveren.

Indien er nog hersenspinsels of tips ontstaan bij één van de lezers, ik hoor ze graag!
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Allemaal "Willy Wortel" oplossingen die m.i. niet gaan werken. Ga voor standaard beproefde producten.

Ik constateer weer, dat men de grote voordelen van droogbouwproducten totaal niet herkent.
 

Duifje

  • #5
Fermacell zelf noemt het infrezen in platen ook. In die zin is het niet een willy wortel oplossing, dacht ik aanvankelijk.

Ik zie zeker de voordelen van een droogbouw systeem, en beide oplossingen die je me toestuurde spreken me zeker aan. Echter, bij de eerste kom ik niet uit met een belastingspreidende laag tussen het systeem en het PVC.

Als ik me strikt houd aan wat er nu te vinden is, dan moet ik kiezen voor óf een ultra dun systeem óf hakken en breken. Dat laatste zie ik niet zo zitten, gezien de hoeveelheid arbeid, droogtijd, en daardoor doorlooptijd. Zeker met een peuter in huis wil ik de verbouwingstijd toch minimaal houden. Ik moet dus óf concessies doen aan het gebruikte systeem, óf het project in de ijskast zetten.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #6
Helemaal me eens Degooyer.

Op het voorbeeld dat je stuurt word de vloerverwarming heen en weer gefreest, is niet juist laat DIT NIMMER ZO UITVOEREN WAT ZE OOK BELOVEN is in de toekomst een bak met ellende.

Als je het laat infrezen een slakkenhuis.

Maar waarom niet in een keer goed als je toch aan de gang gaat, je doet het maar een keer doe het dan goed of zoals je zelf zegt parkeer het in de ijskast.

John
 

Duifje

  • #7
Inmiddels heb ik er nog eens over nagedacht, en ik laat het frezen en opvullen zitten. Aanvankelijk dacht ik dat dik egaliseren onbetaalbaar was, maar inmiddels heeft een gerenommeerd vloerenbedrijf (zandcement, anhydriet, egaline etc) een prijs genoemd voor 22mm egaliseren van 41m^2 voor rond de duizend euro exclusief btw. Het idee is nu dus om de buizen op een krimpnet óf met slagbeugels op het zandcement vast te zetten. Het nadeel bij het krimpnet is de extra hoogte van 4-6mm, het nadeel bij de pluggen het vele werk. Er zijn ook klikrails die bij 14mm slangen 18mm hoog zijn, en bij 16mm 20,5mm hoog. Wellicht dat een simpel krimpnet dan nog het makkelijkst is. Toevallig heb ik van het vorige project nog een snelstropper en bandjes over.

Voor een ieders geruststelling houd ik de "wilde" ideeën maar even buiten de deur. Het uiteindelijke project koppel ik tzt nog wel even terug.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu