Tocht/kou vast kunststof kozijn

JeroenV64

  • #1
Wij hebben een volledig gerenoveerde boerderij (Vloer-en Spouwisolatie, Vloerverwarming, Kunststofkozijnen etc.) Qua energieverbruik zitten we op het niveau van een rijtjeshuis, dus prima voor elkaar. Nu hebben we vanaf het begin, zo'n 2 jaar geleden, al last van een vervelende koude luchtstroom door het hele huis op ongeveer 60 cm hoogte. Nu heb ik eindelijk een indicatie wat het zou kunnen zijn en zoek bevestiging. Mijn vermoeden is dat de kunststof kozijnen of de constructie (door goed bedrijf) niet correct is.

Bij een buitentemperatuur van -2 graden, is de binnenkamertemperatuur 21 graden, de vensterbanken geven een temperatuur van ongeveer 18 graden, echter de temperatuur van de onderste horizontale glaslat is 9 graden, terwijl zelfs de HR++ ramen warmer zijn. Bij een temperatuurverschil van 9 graden op 5-10 cm zal er tocht gaan ontstaan wat de luchtstroom verklaart (we hebben 5 ramen in de woonkamer)

Vragen:
1) Zijn er eisen gesteld aan het maximale temperatuurverschil (NEN, VKG of iets dergelijks)?
2) Is bedrijf verplicht hieraan te voldoen?
3) Zou de spouw zoveel kou af kunnen geven (ondanks de HR++ isolatiekorrels?
4) Kan ik de open stootvoegen dichtmaken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Kozijnen zijn steeds vaker de zwakke plek. En daarnaast is de kierdichting ook zeer belangrijk. Je kan een aardige indicatie krijgen van de kierdichting door de afzuigkap en centraalbox maximaal te zetten en met je hand te voelen bij alle aansluitingen.

Kunststof kozijnen hebben vaak binnenbeglazing (glaslatten aan de binnenkant). Dit is bijna altijd een lek omdat er aan de buitenkant afwateringsgaatjes zitten. De glaslatten kunnen misschien aan de binnenkant afgekit worden om dit te verhelpen.

Nieuwe kozijnen worden vaak rondom afgepurd. Dit is ook niet luchtdicht.
 

JeroenV64

  • #3
Het zijn kozijnen met dubbele kierdichting. Het probleem zit denk ik in dat de binnenmuur hoger ligt dan de buitenmuur (deze heeft ook een raamdorpel). Waarschijnlijk zit er onder het stelkozijn daarom wat loze ruimte maar dat is een aanname.

Vraag mij wel af hoe ik alles goed luchtdicht ( zowel van binnen als van buiten) krijg zonder veel breekwerk. Iemand een idee? Ik denk door gaten op de juiste hoogte te boren zodat ik onder de onderdorpel kom. Dan met pur-pistool erin en spuiten maar .....
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dubbele kierdichting sluit ook niet altijd mooi aan. Kozijnen kunnen vaak nagesteld worden. Kunststof zakt na verloop van tijd uit. En daarnaast zit de dubbele kierdichting alleen in de draaiende delen. De vaste delen en zoals ik aangaf de glaslatten kunnen ook kieren.
IJkenhout schreef:
Nieuwe kozijnen worden vaak rondom afgepurd. Dit is ook niet luchtdicht.
Aan de binnenkant de naden afkitten is veel beter.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu