Lijnolie/owatrol

Rondjerijder

  • #1
Op dit moment heb ik een oldtimer auto onder handen waar ik aan de binnezijde lijnolie wil aanbrengen en die af wil lakken met een mengsel van lijnolie en verf.
Nou willen de temperaturen niet zo meewerken want de lijnolie mag ik niet verwerken onder 10 gr.c. [volgens het WWW]
Nu heb ik me laten vertellen dat Owatrol nog beter zou zijn dan lijnolie en heb dit dan ook maar aangeschaft.
Volgens het etiket mag ik dit niet verwerken onder 5 gr.c.
Nou heb ik twee vragen.
1 wat maakt owatrol beter dan lijnolie, ik heb het idee dat het niet veel meer is dan lijnolie met een sikatief.
2 Waarom mag ik beide producten niet onder de aangegeven temperatuur verwerken ?
Dat het bij de huidige temperaturen langzamer droogt kan ik inkomen maar is voor mij geen probleem.
 

De Bob

  • #2
Ik heb Owatrol veel als toevoeging bij mijn scheepslakken gebruikt, het maakt de verf wat smeerbaarder en verdunt de lak niet zo als b.v. terpetine, het behoud meer dikte, maar als roest omvormer heb ik slechte ervaringen, de roest zet gewoon door.

Daarin tegen werd lijnolie/sikatief veel gebruikt op blank staal, het vormde een sterke roest werende laag, die ook lange tijd bleef zitten, de donker bruine kleur vond men wel mooi met weinig onderhoud.

5° is ook wel koud, maar als de omgeving droog zal het wel meevallen, als het maar niet vriest, het hoofd bestanddeel blijft olie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Voor lijnolie is in de winter te vochtig en te koud, daardoor duurt het veel langer voor het spul droog is, uitharden duurt in verhouding nog langer.
Van het andere genoemde ga ik geen zaken opschrijven, er is een site waar het goed en uitgebreid beschreven staat, zie hier.
 

Rondjerijder

  • #4
Bedankt mannen voor de reacties.
Dat het wat langer duurt voor het droog is geen probleem.
Het is zelfs wenselijk daar het dan wat langer zijn kruipende werking zal behouden en zo in alle kieren en naden terecht komt.
Ik was bang dat er chemisch iets zou veranderen aan de Owatrol of lijnolie waardoor het z'n werk niet meer kon doen.
Op de site die Jan aangaf staat wel een heel verhaal wat je ermee kunt doen maar niets over het product zelf of z'n ingrediënten.
Ik blij er dus bij dat Owatrol gewoon [te dure] lijnolie is met misschien wat siccatief.
Ik smeer het er op en dan zie ik het wel.
 

De Bob

  • #5
👍 werkse, dat drogen komt vanzelf goed, en gaat redelijk snel.

Mijn zoon heeft er ook zo'n oldtimer, Triumph spartan, prachtige auto van 51 jaar oud.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Op die site staat wat je met een bepaald produkt kunt doen, op andere sites staat dat ook voor het andere produkt, even vergelijken en u weet wat u hebben moet, lijkt me niet zo moeilijk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu