Krabpaal: berkenstam en houtschijf verbinden

Eva1987

  • #1
Hallo allemaal. Ik wil een krabpaal maken voor mijn katten. Ik heb hiervoor:

Berkenstam van 100 cm lang (doorsnee 9 cm).
Berken houtschijf met diameter 40 cm (dikte 4 cm).

Ik wil dit stevig verbinden. Na veel zoeken kwam ik op internet de houtdraadbout tegen. Kan iemand mij hierover adviseren hoe ik dat moet doen stap voor stap? Ben een leek. Welke houtdraadbout (m8 / m10?) en hoe en wat voorboren? Ik heb wel deze foto van de onderkant van een houten krabpaal. Daar zit het echt "in" de plaat, omdat die natuurlijk op de grond komt te staan. Hebben ze eerst een breed stukje geboord voor de schelp? En later dunner voor de houtdraadbout? En eenmaal voorgeboord, gewoon de houtdraadbout erin draaien? Eerst door de schijf en vervolgens door de stam.


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U hebt al heel goed door hoe het werkt.
Dat is een normale bevestiging die gemakkelijk te maken is.
De sluitring, =carrosserie-ring, niet klein te klein nemen, met een Speedboor van de juiste maat of iets groter een gat boren dat iets dieper is dan sluitring en kop van de bout samen.
Dan een gat boren van dezelfde maat als de houtdraadbout in het stuk berken hout en een gat voorboren in de berkenstam.
 

Eva1987

  • #3
Bedankt voor uw antwoord. Fijn om ook de benaming van de ring te weten. Heeft u nog advies voor de maat van de houtdraadbout?
En is een slangenboor het beste om de berkenstam mee voor te boren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
10 mm is voldoende, de lengte is afhankelijk van de dikte van de houten plaat, tel er 5 a 6 cm bij op.
Om het gat voor te boren een houtboor (of ijzerboor) gebruiken van 7 mm.
maakt u het gat kleiner dan is de kans groter dat de berkenstam scheurt.
 

Eva1987

  • #5
Hartelijk dank!
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
En het is belangrijk dat de plaat vlak is en de berkenstam haaks is afgezaagd. Dan passen de twee perfect op elkaar. De houtdraadbout trekt de twee tegen elkaar aan en de verbinding is perfect en zonder speling.

Boor de vloerplaat voor op de dikte van de bout (gladde gedeelte onder de kop) en de stam moet u voorboren op de dikte van de bout zonder de schroefdraad mee te rekenen (= kerndiameter).

Neem een zo lang mogelijke houtdraadbout die beschikbaar is in de gekozen diameter (hoe dikker de gekozen bout in hoe meer lengte deze verkrijgbaar is). Dat geeft extra stevigheid.

De stam voorboren op de gehele lengte van de houtdraadbout. Niet alleen de eerste paar cm zodat er een “beginnetje
 

Eva1987

  • #7
Bedankt voor de aanvullende informatie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
De houtdraadbout hoeft echt niet zo lang te zijn, 60 mm langer dan de plaat dik is is meer dan voldoende, de dikte is belangrijker dan de lengte.
Elke klusser die standaard hout of ijzerboren heeft kan allebei (voor)boren zonder slangenboor.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
9
Gerelateerde onderwerpen
Schroefdraad verwijderen uit krabpaal

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu