Aanrecht Ikea opknappen

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #21
Als je zelf iets niet weet moet je geen advies geven en de TS op het verkeerde been zetten.
Verder dan "kijk in uw berichten" kom je meestal niet, hierdoor blokkeer je reacties van anderen omdat niet duidelijk is wat je schrijft en er dus niet op gereageerd kan worden.
Je hebt wel de verantwoordelijkheid over wat je schrijft.

Dus nogmaals het verzoek je adviezen te beperken tot het forum en niet via PB zodat ook andere klussers en beantwoorders het kunnen lezen.

Ik stel er nadrukkelijk geen prijs op dat je weer verhalen op gaat hangen en/of de schuld bij anderen te leggen zoals in het laatste topic.
 

eliannej

  • #22
De Bob schreef:
Ts

Er is een olie met een lakoplossing, gebruiken als olie en bij droging heeft u een harde lak toplaag.

Ik heb dit veelvuldig gebruikt, ook voor buiten, twee keer per jaar een laagje erover en dan heeft u geen onderhoud meer.

Een oplossing voor u (zo mogelijk nog vettige) ondergrond

Het merk staat in u PB, lees de handleiding hierover, en vooral de resencies
 

eliannej

  • #23
heb jij voor mij een naam van die olie met lakoplossing ? ik ben er in geinteresseerd maar weet niet waar of hoe ik deze kan vinden
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #24
We geven hier geen merkadvies, zie de forumregels.

U kunt zoeken op internet of bij een keukenzaak vragen naar een goede olie en advies hoe aan te brengen, droogtijd etc.
Gebruik voor het schoonmaken/ontvetten geen alkalische schoonmaakmiddelen.

 

eliannej

  • #25
Ik heb gezocht op internet maar kan het niet vinden helaas.
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #26
Ik zou de leverancier van het blad aanschrijven en de uitdaging voorleggen, zij kunnen je van goed advies voorzien, of eventueel doorsturen naar de juiste partij. En google eens wat rond, ik zie genoeg betrouwbare partijen om advies aan te vragen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #27
Een ouderwetse lak (niet op waterbasis dus) hecht is zijn algemeenheid wel op een met olie behandeld blad dat eerst geschuurd is
Als je blad geen deuken heeft zou ik met korrel 120 beginnen dan 180 en eventueel nog 240
de eerste laag met iets verdund aanbrengen.

j
 

Tolhuisje

  • #28
Ikea heeft dacht ik alleen Eiken en Beuken bladen van massief hout in het assortiment gehad. Heb hier ook een vervuilde gehad en met flink schoonmaken, schuren, ontweringswater en een paar keer herhalen kom je een heel eind :) Heb het zelf afgewerkt met een foodgrade hardwax ipv lak, wordt ook redelijk hard maar kan je tenminste nog bijwerken. Wel 1 a 2 keer per jaar weer in de wax zetten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #29
Ikea gaat u niet veel verder helpen dan reinigen met een mild reiniging s - of schoonmaakmiddel. Vermelden dat u met een soda oplossing aan de gang bent geweest zal u slechts hoon ten deel vallen. Een deskundige aldaar zal u vragen of u van plan was het blad te logen, want dergelijke oplossingen worden hiervoor idd gebruikt.
Nou, toch even wat chemie: soda, ofwel een loogoplossing aangebracht op een geolied massief houten oppervlak-en ik ga er vanuit dat het hier wel een massief blad betreft en geen laminaat - moet u voor het aanbrengen van een conserveringslaag neutralizeren met schoonmaakazijn ( loog +zuur=base = een pH neutrale ondergrond.) Die oliebestanddelen gaan een reactie aan met de soda = zwarte vlekken. Die haalt u er nu niet meer uit.
Diepschuren kan een oplossing op een massief houten ondergrond zijn. Papier 80 gebruik je om bison kit op traptreden te verwijderen. 120 is grof genoeg. Een langdurig karwei, maar als u er voldoende geduld en tijd insteekt kan dit wel lukken.
Laat even weten wat de leverancier van het blad u hierin adviseerd , daar leren we allemaal van.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #30
@Kees
ik gebruikt regelmatig 40,60 en 80 om materiaal af te nemen
als dat met de schaaf niet kan op die plek.
als er genoeg af is ga je naar fijner om het glad te krijgen dat werk een stuk sneller dan starten met 120
en kost boven dien veel minder schuurschijven.
het eindresultaat is bij mij meestal beter omdat je makkelijker over het hele oppervlak een stukje er af schuurd
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu