Dampdicht maken isolatie zolder

Colinvos

  • #1
Hallo,

Ik ben bezig met het isoleren van mijn zolder maar heb een vraag over het dampdicht maken.

Ik isoleer door middel van metal stud profielen en hier overheen dubbelzijdig tape van de action waar ik de folie overheen plak. De naden tape ik af met aluminium folie.
Nu zit ik alleen met de muur, mijn idee was om tussen het profiel en de muur een kitlaagje van acrylkit te doen en de folie ook hier met de zelfde dubbelzijdige tape op de profielen te plakken. Is dit dan dampdicht?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Nooit met metalstud gewerkt. Zo zou ik het doen. Op de muur een laag kit of dubbelzijdig kleef. Daarop een strook PE folie bijvoorbeeld 20 cm breed aanbrengen. De metalstud op de de muur aanbrengen, op deze metalstud ook dubbel kleef en de PE folie van het grote vlak aanbrengen en daarna buigje de strook op het grote vlak om en tape je af. Zorg dat je kleeft en taped op een stevige ondergrond.
 

Colinvos

  • #3
Dankjewel dit is een goed idee, ik ben er vandaag mee begonnen en het is ook makelijk op deze manier te verwerken.
 

Colinvos

  • #4
Ik heb nog een vraag, ik doe nu stukje voor stukje de zolder als ik tijd heb alleen dan duurt het wel even voor het helemaal geisoleerd en dampdicht is. Is dit schadelijk of kan dit wel voor 1 of 2 maanden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
In pricipe zou je de damprem provisories op je dakbeschot moeten aansluiten als je een langere tijd stopt met isoleren.
Hoe kleiner het verschil in temperatuur en luchtvochtigheid binnen en buiten des te minder zorg.
Wat dat betreft ga je de slechte tijd in. Er wordt gecalculeerd van Mei tot Oktober is de periode voor drogen van Oktober tot Mei mag de constructie vocht opnemen.
 

Colinvos

  • #6
Oke, dan maar zo snel mogelijk proberen te werken. Gelukkig is het een onverwarmde zolder en verwarmen we de 1e verdieping ook niet tot nauwelijks dus zal het dan hopelijk meevallen met vocht. Misschien het dakraam op zolder openen om nog extra door te luchten, niet goed voor de energie maar beter dan een rot dak.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je kan ook de zolder van de beneden verdieping afsluiten, provisorisch met een luik of een afdichting.
 

Colinvos

  • #8
Er zit al een deur maar ik zal de ventilatiegaten ook nog afplakken
 

Colinvos

  • #9
Ik ging net verder met het volgende stuk van de zolder en zag dat ik niet helemaal netjes ben geweest met de isolatie wat achter het knieschot komt. Ik wilde dit geheel opvullen maar er zitten wat gaten aan de kant van het dakbeschot zoals ook op de foto te zien is. Maakt dit iets uit? Kwa isolatie dikte maakt het niet uit want op de vloer en tegen het knieschot zit sowieso al 17 cm glaswol. Ik vond het alleen praktischer om het helemaal op te vullen. Ik ben nu alleen bang voor vocht.
 

Colinvos

  • #10
Ik ben helaas nog niet klaar met het isoleren, ik verwacht dat dit nog 2 weken zal duren. Nu heb ik alleen last van vocht, het was al een beetje vochtig maar dat was niet heel ernstig.
Alleen haalde ik vandaag een stukje glaswol weg en daar achter stond het ijs aan de binnenkant van het dakbeschot. Moet ik me hier zorgen over maken of maakt dat voor het even niet uit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Hoe lager de buiten temperatuur zakt hoe meer last van vocht je gaat krijgen. Zelf geen idee hoe lang de het duurt voor de boel weer is opgedroogt. Is het mogelijk op de een of andere manier de temperatuur op zolder lager te krijgen.
 

Colinvos

  • #12
Ja het dakraam openzetten, alleen spetterd het water naar binnen als het gaat regenen dus die durf ik niet open te houden. Het zou voorlopig droog moeten blijven maar je weet nooit.
 

Kareltje33

  • #13
Als je er langer wilt wonen dan, zeg, 10 jaar, zou ik ervoor zorgen dat de folie bij de muuraansluiting ook van de buitenkant aan te drukken door er een latje o.i.d. op te spijkeren. De lijm van die dubbelzijdige tape droogt nl. met de tijd uit. en dan laat de folie bij de geringste belasting los. Bij de metal stud profielen wordt de folie opgeloten tussen de profielen en de beplating, dus dat is het problem niet.
(Geldt ook voor als je de volgende bewoner geen ellende toewenst :mrgreen: ).

Ciao, Kai
 

Colinvos

  • #14
Kareltje,
Ik heb dit bijna overal gedaan alleen niet achter het knieschot en bij de schoorsteen. Hier heb ik het alleen met kit gedaan omdat ik achter het knieschot heel slecht kon werken door ruimtegebrek (erg laag en cv leidingen welke in de weg zaten) en de schoorsteen weet ik niet of de onderplaat van asbest is dus dat risico wil ik liever niet lopen. De kit die ik gebruikt heb is er speciaal voor gemaakt en zou geen aandruklatjes nodig hebben volgens de beschrijving dus hopelijk houd dit ook daadwerkelijk de komende 50 jaar😖.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu