Sectionaaldeur defect: motor vervangen of zijn er nog trucs?

Clemensbarends

  • #1
Wij hebben een novoferm sectionaaldeur met een electrische aandrijving. Die is ongever 20 jaar oud. Afgelopen week is de deur langzamer gaan lopen. Sinds gisteren is een kleine klik van een relais het enige effect van een druk op de knop. Ik heb de deur al even van de looprail losgekoppeld gehad: ook geen beweging in de motor. 2 zekeringen gevonden die beide nojg goed zijn. Bij gebruik van de knop dus alleen 2 kliks bij de eerste druk, 1 klik bij de tweede klik. De verlchting gaat wel aan en binnenin brand 1 groen ledje en 1 rood ledje.

Mij lijkt het er op dat de motor defect is maar misschien hebben kenner nog een tip die ik kan proberen.

Bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Misschien heeft de motor een aanloop/bedrijfscondensator die defect is.

Plaats eens wat foto's van de motor en wat eraan vastzit.
 

Clemensbarends

  • #3


Ik heb 2 tandwieltjes verwijderd om wat zicht te krijgen, daar zat een soort sleepcontact aan. De lamp voorop springt overigens keurig aan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zie er zo geen onderdeel met de typerende vorm van een bedrijfscondensator voor een motor bij.



Ik heb het idee dat het groene blokje met 2 x blauwe en 2 x zwarte draad de motoraansluiting is. Daarvandaan gaan de verbindingen ongetwijfeld over de printplaat heen naar relaisontacten en aan twee van de verbindingen zal een condensator zitten. Waar die zich dan ook mag bevinden.

Misschien dat grote zwarte blok? Kun je zien wat daarop vermeld staat? Maar misschien zit ik er wel helemaal naast en zit de condensator ergens onder verscholen of is het een heel ander type motor dan wat voor mij logisch zou zijn ('enkelfase' asynchroonmotor via Steinmetzschakeling).
 

Blomm

  • #5
20 jaar is een mooie leeftijd en misschien tijd voor een nieuwe motor/aandrijving dat advies geef ik meestal met die leeftijd is het vaak gedaan en is het meestal uitstellen waar je uiteindelijk toch niet aan ontkom ...
Tegenwoordig heb je mooie systemen die super netjes lopen met tal van mogelijkheden.

Al een schema geprobeerd te vinden op internet?
Zwarte blok zal de condensator zijn grote kans dat deze stuk is...
Ik zeg meten is weten kijk of er nog 24 volt op de printplaat zit .
Is dat zo dan kijken of je die rechtstreek op de motor kan zetten loopt de motor dan is de aansturing print niet echt goed meer ziet deze er nog goed uit geen zwarte plekken of iets?

Zitten er mechanische eindschakelaars op ?
Worden deze nog goed ingeschakeld?


Mvg martin
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu