Komschijf zit te diep icm stofafzuiging

Keeskaas190

  • #1
Allen,

Ik heb een kleine 125mm haakse slijper (de blauwe van de groene en blauwe lijn qua merk zeg maar) met een komschijf en stofafzuiging echter als ik de machine tegen de muur zet raken de borstelhaartjes van de stofafzuiging de muur eerder dan de komschijf.

Logisch op zich voor een optimale stofafzuiging echter moet ik nu of behoorlijk kracht zetten of de slijptol vooruit duwen waardoor de borstelhaartjes zeg maar scheef komen te zitten maar de komschijf wel de muur raakt. Het nadeel is dat ik nu soms echt in de muur hap en niet mooi kan werken.

Idealiter zou de komschijf ong 3-4 millimeter verder richting de muur moeten zitten dus pragmatisch uigelegd met een opvulring achter de komschijf.

Nu heb ik niet het idee dat dat de meest verstandige optie is (omdat ik dan de komschijf niet meer eenvoudig kan centereren op de 'steunflens' (als ik het goed heb)) en een ring me niet helemaal veilig lijkt. Andere optie is om de borstelhaartjes korter te knippen weet ik niet of hier andere (verstandige) opties voor zijn?

Ik kan de stofafzuiging niet verder tegen de machine aan monteren.



Hebben jullie een idee? Bedankt!

afbeelding ingevoegd - mod
 

De Bob

  • #2
Er zijn ook komschijven met schroefdraad, als u dat soort kan gebruiken, daar kan dan wel een vulring onder.

Is dat geen optie
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Vermeld even merk en type van de machine.
 

Keeskaas190

  • #4
Met schroefdraad zou een optie zijn echter heb ik net de komschijf nieuw gekocht. Maar ik houd de optie achter de hand.

Het merk/type is een Bosch GWS850C. De komschijf incl stofafzuiging is Stryka (conform foto).
 

De Bob

  • #5
Als u onder de komschijf een 3 a 4 mm ring met 14 mm gat plaatst (as diameter), daarop de komschijf en dan de flensmoer (voorbeeld onder) omkeren zodat de flensring in het asgat van de komschijf gaat, dan is deze weer veilig gecentreerd.

Is de flensring iets te dik zodat hij door de schijf heensteekt, kunt u die wat afslijpen, maar als het goed is moet hij gewoon passen, ja kan deze ringen altijd aan beide zijden gebruiken.


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik vermoed dat komschijf en afzuiging niet bij elkaar horen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Heb je het gemonteerd zoals in het filmpje op de site wordt uitgelegd? Er zit nog een ring tussen.
 

De Bob

  • #8
Volgens mij is dat de standaard basis ring die er onder hoort.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dit is een ander merk, de ringen zijn exact hetzelfde als normaal, er is geen extra ring toegepast, dat wil niet zeggen dat het bij een andere machine wel past.
 

Keeskaas190

  • #10
Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik ga aankomende week even kijken of ik kan doen wat "De Bob" zegt. Ik heb, naar wat Ijkenhout zegt inderdaad de stofafzuiging met komschijf volgens het filmpje gemonteerd. De stofafzuiging met komschijf heb ik als setje gekocht dus dat zou goed moeten zijn (althans, zou je verwachten). De machine is wel een andere dan zij als set aanbieden. Wellicht dat dat een paar millimeter scheelt inderdaad.

Ik laat, maar dat kan even een paar dagen duren omdat ik zelf de ringen niet heb liggen, weten of ik een stapje verder gekomen ben. Bedankt zover!

Ow, nog 1 vraag; als je er een ring onder doet, moet je dan nog rekening houden dat het een speciale ring moet zijn ivm eventuele krachten? Of zijn de 'standaard bouwmarkt ringen' voldoende?
 

De Bob

  • #11
Standaard ring is goed
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
De ring moet wel strak passen om de bout. Anders kan deze gaan slingeren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu