Contramallen van plinten

Speeddragon

  • #1
Op het forum ben ik het volgende bericht tegengekomen over inwendige hoeken en plinten. Er wordt uitgelegd dat je deze het beste kunt contramallen en niet direct in verstek moet zagen. (bij uitwendig maakt t niet zoveel uit)

Nu heb ik echter zitten zoeken en kijken maar ik kom er niet helemaal aan uit wat ik dan zou moeten doen. Dit was de uitleg die in dat bericht (uit 2006 stond)

Gerrit, inwendige hoeken moet je contramallen.
Als je ze verstekt en je schroeft ze vast, dan trek je het verstek al open. En anders krimpen ze wel open.
Er is niks mis met inwendige hoeken tegen elkaar. Kijk maar in je eigen huis hoe het daar zit (als je het tenminste niet zelf gedaan hebt Smile )
Contramallen moet je goed afschrijven, dat is toch niet zo moeilijk? Plaats eerst de ene plint stijf in de hoek en leg de andere daar tegenaan en schrijf het af met een latje oid. Zo neem je exact de schuinte over en wat er verder nog weg moet.
Uitwendige hoeken verstek je natuurlijk wel.
<i>
</i>


Misschien dat iemand een beetje kan verduidelijken wat er bedoelt wordt? Kon op internet niet echt een voorbeeld vinden.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Twee plinten stomp tegen elkaar plaatsen, Eén helemaal in de hoek en de andere daar haaks op. Dan teken je het profiel van de laatste af op de eerste en dat neem je weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu