Aluminium fietsframe schilderen

Ic3

  • #1
Ik heb een fietsframe dat ik niet meer voor wedstrijden en trainingen gebruik, maar wel voor woon- werkverkeer wil gaan gebruiken. Het frame is van aluminium, stuur en voor- en achtervork van carbon maar die zijn reeds in de juiste kleur. De lak is in goede staat, op een enkel krasje na.

Mijn idee was om het frame met 2K lak te spuiten, maar ik ga het niet binnen doen (want de lak gaat zweven) en buiten is het simpelweg te koud om een mooi resultaat te krijgen. Ik kan het uiteraard laten doen, maar buiten dat dit best prijzig is, vind ik het ook leuk om zelf te doen. Een spuitcabine huren is overigens ook niet goedkoop.

Nu dacht ik er aan om misschien gewoon met fatsoenlijke kwasten en rollertjes aan de gang te gaan. Dit kan ik binnen doen. Met maskertje en wat ventilatie. Ik hoef dan alleen de vloer af te plakken.

Ik had de volgende vragen:

1. Kan het resultaat mooi worden met een kwast en/of roller ipv spuiten, of is spuiten per definitie mooier?

2. Wat voor verf kan ik het beste gebruiken? Ik wil het liefst mat zwart. Het moet tegen het Nederlandse weer kunnen, wellicht pekel en zal niet gevoelig moeten zijn voor krassen.

3. De huidige lak is goed. Als ik het frame goed schoonmaak, goed ontvet en daarna licht (maar grondig) schuur. Kan ik dan over de huidige lak heen verven, of zou ik het frame eerst helemaal kaal moeten maken? Of heb ik eerst grondverf nodig?
 

De Bob

  • #2
1 - spuiten/poedercoaten is altijd het mooiste.
Auto spuitbedrijf b.v., of zelf in een verwarmde box/schuur zelf spuiten, en zo mogelijk stofvrij

2 - goede verf voor metaal.

3 - ontveten en met een schuurmat goed dof schuren/een grond primer voor aluminium/metaal erop/aflakken met een kwast.

Maar met een spuitbus heeft mijn voorkeur of spuitbedrijf
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Waar de verf nog goed is hoeft er geen grondlak weer op, alleen plaatselijk gronden met spuitbus als er kale plekken zijn.
Ik haal de spuitverf altijd bij de fietsenmaker, zeer goede kwaliteit en veel beter dan bij de bouwmarkt etc.
Merk maakt niet zoveel uit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu