MDF of multiplex voor grote lade onder kast

MariellevB

  • #1
Ha allemaal,
Ik ben van plan een grote lade te maken onder mijn trap om schoenen in op te bergen en vraag me af welk plaatmateriaal ik het best kan gebruiken.
Ik denk aan iets als onderstaande afbeelding.


Het zou gaan om een lade van 80 cm diep (= breedte van de trap) en ongeveer 70 cm breed en 120 cm hoog (de trap is redelijk stijl). zie onderstaande schets.

De lade komt vervolgens met lade geleiders onder de trap. Ik moet nog uitzoeken of ik beter apothekerskast geleider aan de onderkant kan gebruiken, of gewone 'universele' lade geleiders links en rechts.

De stevigheid moet gaan komen uit de planken en de twee 'driehoekige delen'.
Ik vraag me af of ik beter MDF of multiplex kan gebruiken en welke plaatdikte nodig zal zijn.

Ik hoor graag jullie advies,
groet, Marielle
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Multiplex (bv. populieren of berken) is hier beter geschikt. Dit is lichter en sterker dan MDF. Dikte kan waarschijnlijk 15mm, afhankelijk van het precieze ontwerp.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Je zou ook kunnen overwegen om het hele blok op wielen te zetten ipv ladegeleiders.
 

MariellevB

  • #4
Ha beide,
dank voor jullie reactie en advies, ik zal gaan kijken voor multiplex.
In mijn ervaring is dat ook goed dwars te schroeven (mits gaatjes zijn voorgeboord) dus dat is handig voor het verder ontwerpen.
Op wieltjes zetten had ik ook overwogen, maar de vloer ligt hoger dan de vloer 'onder de trap, waardoor ik daar dan sowieso een verhoging of rail zou moeten maken en ik ben een beetje bang voor kras schade op de vloer. Vandaag dat ik en voorkeur heb voor ladegeleiders
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu