Houten achterwand voor TV maken

Fullgrymm

  • #1
Goedenavond allen,

Ik heb onlangs een nieuwe TV aangeschaft en gezien de hele tv-hoek wel een update kan gebruiken ben ik ook van plan om een nieuw tv-meubel aan te schaffen. Nu leek het mij een mooie toevoeging om hier een houten achterwand achter te zetten in de stijl van onderstaande afbeelding maar zonder verdere planken o.i.d. eraan, dus alleen de verticale planken tegen de muur;


Aangezien ik zelf geen enorme kluservaring heb, leek het me een goed idee om hier eerst even wat advies te vragen. Als opzet denk ik aan een aantal dwarslatten (1 boven, 1 beneden en desnoods 1 in het midden) om de planken aan te bevestigen. Aan de planken zal vervolgens de muurbeugel voor de tv worden bevestigd.
Mijn vragen:

1) Aan welk soort bevestigingsmateriaal moet ik denken om de dwarslatten aan de muur te bevestigen? En vervolgens de planken tegen de dwarslatten?
Het zal natuurlijk wel wat gewicht moeten kunnen dragen. Daarop inhakend;
2) Is het misschien een beter idee om de planken op de vloer te laten rusten/steunen in plaats van ze vrij hangend te maken?
Dat scheelt uiteraard in de draaglast van de constructie, het enige zou zijn dat de planken dan voor de plint gezet moeten worden maar dat vind ik niet hinderlijk. Wat ruimte achter de planken zou ook makkelijker zijn met het evt. aanbrengen van ledstrips en het wegwerken van van kabels.
3) Wat voor hout (planken) werkt voor zo'n klus het makkelijkst? En kan ik voor de dwarslatten vurenhout gebruiken of beter iets anders?
Het mag wel een enigszins 'rustieke' uitstraling hebben, gaat waarschijnlijk nog whitewash of greywash overheen.
4) Wat zou de beste werkvolgorde zijn als ik nog bv. ledstrips op de achterzijde van de planken wil bevestigen?
En als bv. de muurbeugel over 2 planken zou vallen. Lijkt me dat ik de gehele achterwand dan al vooraf tot 1 geheel moet maken alvorens het vast te zetten aan de dwarslatten, maar dit maakt de klus niet bepaald makkelijker als ik het alleen doe.
5) Wat betreft de bevestiging aan de muur; het is een behoorlijk vervelende muur om in te boren. Denk aan erg grof stucwerk dat bij het boren flink brokkelt, en daaronder knoerhard beton waarop ik al eens een paar (mindere kwaliteit) boren op heb versleten. Maakt het hierbij veel verschil wat voor (klop)boormachine je gebruikt of doet een degelijke set betonboren al wonderen?
En welke pluggen zijn het meest geschikt voor deze klus?

Excuses voor het lange verhaal, zoals ik al zei ben ik een redelijk groentje qua klussen haha. Alvast bedankt voor jullie adviezen!
 

Nicklatu

  • #2
Als ik aan jou project zou moeten werken, dan zou ik allereerst geen massieve planken gebruiken. Je heb HPL beplakte plaatmateriaal in de handel. Als je werkelijk organische houtlook wilt hebben dan zou je er voor kunnen kiezen om gefineerd plaat te gebruiken. Die kan je vervolgens blank lakken.

Om het geheel aan de muur vast te zetten zou ik 18mm multiplex haaklatten gebruiken van 4 stroken. Let wel op!! Je kan ze niet inhaken, daar heb je de ruimte niet voor aan de bovenkant. Je zou de plaat in tweeën moeten zagen en 1e deel van links in moeten schuiven en 2e van rechts. Koppelnaad met lammello's en lijm voorzien.

Er ontstaat een ruimte van 18mm tussen muur en de plaat waarin je je kabels kan wegwerken.

Ter hoogte van je televisie beugel zou ik 18mm plaat bevestigen tussen muur en je decoratie paneel. De beugel zou door en door moeten bevestigen op de stenenmuur.

Decoratiepaneel heeft nu aan de linker-en rechterkant een opening van 18mm. Die vul je op met een 18mm strook van het zelfde decoratie materiaal. Zet de vulling ongeveer 30mm terug t.o.v. je decoratiepaneel, waarop je je ledverlichting kan bevestigen. Wel eerst je kabel voorbereiden voordat je de zijstroken monteer.

Ik hoop dat je het een beetje kan volgen.

Succes ermee.
 

Nicklatu

  • #3
Aanvulling van informatie:







 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Massieve planken zijn hier prima te gebruiken, als het geen probleem is dat ze een beetje gaan werken en kieren.

Ik zat ook aan de keeplatten te denken :prima:
De latten zijn met slagpluggen te bevestigen.

Dit systeem (mits correct bevestigd) is sterk genoeg voor de planken + tv. De planken hoeven niet op de grond te steunen.

Over de betonwand: Je hebt de verkeerde boormachine. Koop/huur/leen een SDS boorhamer en goede boren en je bent van het probleem af. Het eerste stuk door het stucwerk zonder de klopstand.
 

Fullgrymm

  • #5
IJkenhout schreef:
Over de betonwand: Je hebt de verkeerde boormachine. Koop/huur/leen een SDS boorhamer en goede boren en je bent van het probleem af. Het eerste stuk door het stucwerk zonder de klopstand.
Ik kwam hier inderdaad ook achter na het bekijken van verschillende boormachines, haha. Weer wat geleerd!

Dank alvast voor de tips, ik ga mijn concept eens aanpassen en zal ongetwijfeld nog terugkomen met meer vragen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu