Koppel accu boor-schroefmachine

Tiho

  • #21
Als je alleen vast hebt gedraaid met de beschadigde bit, krijg je hem wel los met een nieuwe. En op het moment dat je begint te schroeven zo hard als je kunt de machine in de schroef duwen. Het gaat erom dat ie ff moet beginnen los te komen. Daarna draait ie makkelijker.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #22
Het probleem met machines met alleen een electronsche stand is dat de machine veel te snel op hoge toeren draait, met een machine met twee mechanische instellingen heb je dat probleem niet, daarmee kun je ook dikkere/lange schroeven veel beter indraaien zonder uitschieten van het bitje, aan de beschadigingen aan het bitje is duidelijk te zien dat de startsnelheid in het begin veel te hoog is geweest en daar het bitje kapot gaat en/of uit de kop van de schroef schiet.
Machines met alleen een electronische regelaar zitten aan de onderkant van de markt en alleen geschikt om een enkele keer een schroef ergens in te draaien of een klein gat te boren.
De bits op de foto's zijn alleen nog geschikt als vulling voor de prullenbak.
 

Karel Klus

  • #23
Het is me gelukt. Ik heb eerst de tweede accu 5 uur opgeladen zodat ik zeker wist dat de accu zo ver als mogelijk was geladen. Daarna eerst de schroefkoppen van de schroeven die er pas half in zaten goed bekeken. Deze zagen er nog niet zo slecht uit.

Met een nieuwe bit (de bit op de foto's heb ik weg gegooid) de schroeven verder in het hout geschroefd. Door de mate waarin de knop wordt ingedrukt zijn de toeren te regelen. Hij gaat dus niet meteen op volle toeren draaien. De stand verlaagd naar 6 in plaats van 8 en een half en met stand 6 draaiden de schroeven er nog netjes in. Ik heb het advies gevolgd om de machine zo recht mogelijk boven de schroef te houden en goed druk uit te oefenen.

Uiteindelijk was dit klusje dus nog prima te doen met deze wat oudere schroef-boormachine met oude maar weinig gebruikte NiCd accu's.

Het nieuwe bitje is niet zo zwaar beschadigd als het oude bitje op de foto's dat was meegeleverd met de schroef-boormachine. Ik zag wel dat bij het doordraaien in de kop van de schroef metaal uit de kop van de schroef terecht kwam op het bitje. De kracht was dus blijkbaar nog te groot voor de schroef.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #24
Dan zou ik dit bitje ook maar weggooien en paar goeie aanschaffen, de stukjes ijzer blijven hangen aan de magnetische bithouder.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu