Bosch WAY32541NL wasmachine blijft water nemen

Chielmi

  • #1
2,5 jaar oude Bosch WAY32541NL wasmachine geeft sinds enkele weken een "geen water" foutmelding en piept luid. De machine krijgt echter genoeg water, het niveau stijgt veel hoger dan gebruikelijk tot zo'n 10 cm boven de onderkant van het raampje.

De foutmelding komt meestal alleen bij de laatste keer spoelen, zo'n 25 minuten voor het einde van het programma. Het programma loopt uiteindelijk wel door, maar er staat veel te veel water de trommel. Vóór de melding komt lijkt de wasmachine een normale hoeveelheid water te gebruiken
Kraan staat goed open. Je hoort het water ook duidelijk stromen. Bij afkoppelen slang komt er een normale stroom water uit de kraan
Voor de zekerheid nog de filters in de slang schoongemaakt. Die waren niet noemenswaardig vervuild
Afvoerslang zit niet te ver in de afvoer.

Bovenkant en achterkant van de wasmachine verwijderd en de niveauregelaar losgehaald incl slang en reservoir onderaan. Slang is schoon, niet afgekneld, klemt goed vast, reservoir is schoon. Regelaar lijkt te werken. Als ik er in blaas voel ik een vlottertje bewegen.

Nou denk ik dat óf deze niveauregelaar defect is, of er is een probleem met het verwerken van het signaal van deze regelaar.
De niveauregelaar lijkt zo'n €30 te kosten. Ik vraag me ook af of het wel aannemelijk is dat deze regelaar defect zou zijn. Het lijkt iig geen veelvoorkomend probleem te zijn bij deze machine.

Iemand suggesties?
 

DSR9500

  • #2
Denk ik ook, maar
weet je zeker dat de weg van trommel naar sensor geheel zeep-resten-vrij is ?

Verstopping is meestal de fout.
Icm moderne wasmiddelen en lage wastemperatuur veezamelt zich een lekker smurrie op plekken waar het water stilstaat... zoals dit stukje van de trommel.

Het waternivo wordt dan niet vertaald in luchtdruk, waardoor de schakelaar niet of te laat schakelt.
 

Chielmi

  • #3
Dat reservoirtje onderaan de trommel waar het grijze slangetje aan wordt bevestigt was niet sterk vervuild. Heel dun smurrie laagje, alles weggehaald wat ik kon zien.

Heb ook al een keer een "onderhoudsmonteur" setje van een bekend schoonmaakproductenbedrijf gebruikt op 60 graden.
Heb de machine nu nog eens aangezet met 2 vaatwasblokjes op 90 graden. Een afwachten of dat effect heeft.
 

DSR9500

  • #4
Trek die drukkamer nog maar eens los en spoel het geheel goed onder kraan door....

En testen van de schakelaar met testen met een volt-)ohm meter.
Instellen op Rx1 en controleer alle drie de aansluitingen door alle mogelijke combinaties met de sonde uit te proberen. Eén paar zou je een nulwaarde moeten geven en bij alle anderen zou de waarde oneindig moeten zijn. En als je er lichtjes in blaast totdat je de klikt hoort precies andersom.

Als dit niet het geval is, moet je de waterniveauschakelaar vervangen.
 

Chielmi

  • #5
Ik heb die drukkamer ook losgehaald (had ik niet gemeld zie ik nu). Slangklem en zwart koppelstuk losgehaald, en de drukkamer schoongespoeld. Was slechts minimaal vervuild. Vervolgens lekker met m'n pink :mrgreen: de rest uit lopen peuteren.

Na de 90 graden wasbeurt met twee vaatwastabletten ging een sportwasje vanochtend probleemloos. Interessant... Misschien heeft het toch effect gehad?

Mocht het bij een volgende grote wasbeurt toch weer fout gaan ga ik hem eens met een Ohm-meter doormeten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu