Buitenbad - Hottub - Jacuzzie zelfbouw project

Trogdor

  • #1
Nu het mooie weer op de stoep staat is het weer tijd om buiten te gaan klussen en dit jaar kwam er tijdens een borrel het idee opzetten om een hottub te gaan bouwen.

Voor mijn vrouw en mezelf is een hottub een houtgestookt bad, (we hebben een openhaard dus hout is geen probleem) maar het bad zelf hoeft niet van hout te zijn. Bubbels en jets zijn verder echt optioneel en niet iets wat perse moet.

Het idee en dit is waar ik jullie hulp bij nodig heb is het volgende:

Ik wil een polyester bak kopen, deze zijn redelijk goed te vinden online zonder dat ze al te duur zijn. Denk hierbij aan afval bakken enzo... de vraag is natuurlijk welke dikte van het polyester heb ik nodig?

Hierna is het plan de polyester bak voor een deel in de grond te zetten op tegels en dan een houten betimmering eromheen bouwen waarbij een ruimte is voor isolatie tussen de polyester bak en de houten betimmering.

Waarom een polyester bak en geen houten ton? De reden hiervoor is dat polyester bak kan je gewoon leeg pompen als je voor langere tijd er geen gebruik van gaat maken. Het schoonmaken gaat makkelijker dan hout en het maken van verlichting gaten, bubbels en jets zijn natuurlijk zo uitgeboord en geïnstalleerd.

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Welke dikte van Polyester bak raden jullie aan?
- Gezien de plaats van de bak wil ik een verwarming aan de buitenkant bouwen, welke tips hebben jullie voor het verwarmen van het water? (pomp, element, etc...)
- zie ik iets over het hoofd? Het klinkt zo makkelijk namelijk om te bouwen dat je je afvraagt waarom die dingen dan zo duur zijn om te kopen.
 

EvdL

  • #2
Het hangt ervanaf hoe groot je de tub wil maken maar je kan eens kijken voor een IBC vat.

Als je de bovenkant opensnijdt hou je een kunststofbak met metalen frame over waar je het hout op kan maken.

Voor de verwarming zou ik een spiraal gebruiken( zie afbeelding)
 

Trogdor

  • #3
Een IBC vat is wat te klein voor mijn gevoel, ik wil er met 4 a 5 personen in kunnen zitten.

Een spiraal verwarming had ik zelf ook in gedachten, maar beter afgeschermd dan op de foto zodat de hitte meer gericht is en met een schoorsteen om te zorgen dat je geen last hebt van rondvliegend as. Daaronder wil ik dan iets van een as la of iets dergelijks bouwen zodat het opruimen ook makkelijk is.
 

Dendries

  • #4
Hoi mij naam roy en ik heb zelf ook een hottub gebouwd eerst had ik een externe kachel met warmte spiraal en kachel er om heen .
Maar dat duurde zo lang (6uur) om het water te verwarmen daar ging de pret al snel voorbij , dus ben gaan kijken en zoeken en vondt op andere Sites dat het veel beter is om een interne kachel te hebben, deze heb ik dan ook zelf gebouwd en nu is het bad binnen een 1uur en een kwartier warm is een stuk aangenamer en minder hout en rondslomp.
Voor de rest probeer een zand filter pomp er op aan te sluiten dit werkt dubbel ten eerste filter het water en ten tweede water draait rond waardoor het gelijdelijk warm wordt.
Als je nog vragen mocht hebben vraag gerust voor de rest succes
gr roy


 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cachel

  • #5
Hallo roy,

Wij willen ook graag zoiets maken wat u heeft gemaakt! Welke materialen heeft u gebruikt en hoe kan ik zoiets het beste maken?
 

Marieke1304

  • #6
Waar bouwen jullie de bankjes van in de hottub zodat ze niet gaan drijven
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
8
15
2
6

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu