Epoxy gieten

TimJoy1984

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en tevens nieuw met het gebruik van epoxy. Graag spreek ik jullie (hopelijke) kennis aan op gebied van dit middel.

Binnenkort wil ik een 5-tal meranti planken combineren tot één tafelblad. De planken zijn fabrieksmatig geschaafd en gezaagd en nagenoeg 'identiek'.

Na een kleine 20 tutorials te hebben bekeken denk ik ongeveer te weten wat het plan van aanpak is wat betreft het aanbrengen van de epoxy.

Ik hoop dat ik kan worden aangevuld waar nodig, ook graag wat betreft valkuilen.

Hier volgt mijn voorlopige stappenplan.

-Planken licht opschuren
-Randen licht afronden.
-Eventuele naden onder het tafelblad dichten met (schilders) tape)
-Blad waterpas zetten
-Een basislaag epoxy aanbrengen en laten drogen (is ook mogelijk met een houtolie begreep ik)
-Licht opschuren?
-Een dikkere laag epoxy aanbrengen en belletjes wegblazen met een hittekanon.
-twee dagen afzetten met een lintje om te drogen :)

Graag hoor ik of dit plan kans van slagen heeft.

Daarnaast heb ik ook een concrete vraag; welke kwast of roller voorkeur verdient wat betreft aanbrengen van de epoxy, het blad is 4m2 dus ik moet een flink opppervlakte egaal zien aan te brengen.

met vriendelijke groet,

Tim
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe dik wil je de epoxy aanbrengen en wat wil je met de randen doen?

Zet in ieder geval ook de onderkant van je blad in een basis laag epoxy dan voorkom je kromtrekken
Geen olie gebruiken!

Bij de juiste temperatuur moet je doorwerken anders is het hard.
momenteel is het te koud als je geen verwarmde ruimte hebt.

Lees goed de gebruiksaanwijzingen.
Ventileer de ruimte echt goed en gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen
 

TimJoy1984

  • #3
Dank je wel voor de snelle reactie!

De onderkant van het blad wil ik 'gewoon' lakken. Inderdaad om kromtrekken te voorkomen. Dit lijkt mij toch ook een juiste beschermtechniek?

Er hoeft niet perse een dikke plexiglasachtige laag over het hout heen te komen, ik wil het hout vooral een mooie glim geven en uiteraard beschermen.

Wat bedoel je met 'wat wil je met de randen doen'?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als je gewoon een dun laagje wilt bij wijze van lak.
kan je het net zo goed een aantal keren rollen in plaats van gieten dat is veel makkelijker.

Bij epoxy kan je snel achter elkaar een aantal lagen aanbrengen afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid harder is de tussentijd ongeveer 15 minuten
(zie de gebruiksaanwijzing bij jouw epoxy)

De randen kan je dan gewoon mee nemen
(bij een dikke laag in 1 keer moet je daar iets mee)
De onderkant lakken kan maar als je toch met epoxy bezig gaat zou ik dit ook voor de onderkant gebruiken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Hoe grote scheuren zitten erin? Het duurt even voordat epoxy in de scheuren is gelopen. Je redt het dan niet in twee lagen.

De laatste laag wordt vaak met een dikkere epoxy gedaan.
 

TimJoy1984

  • #6
Wederom bedankt voor de reacties.
Er zitten in principe geen scheuren in het hout. Met naden bedoel ik de naden tussen de planken, omdat het 5 individuele planken zijn.

Het woord gieten in mijn titel is inderdaad verkeerd gekozen, heel erg verkeerd :).
 

RGV

  • #7
Hey,
Zelf ben ik ook geen expert.
Ik heb me zelf toch die kennis bij moeten benen.
Kijk even op: x
Daar heb ik wel veel aangehad
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Goh RGV,
Dat is de tweede keer in twee berichten dat je reclame maakt en dat die ook verwijderd wordt.

Lees even de forumregels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu