Radiator vervangen - kan niet apart afsluiten

Gguido

  • #1
Zoals al 1000x een topic over is gemaakt, maar nog kom ik er niet uit in mijn specifieke situatie ;)

Ik wil een radiator op de 1e verdieping van mijn woning verwijderen. Ik heb geen voetstukje dus kan hem niet apart afsluiten....
De CV ketel staat op zolder, van daar uit word de leidingen in 2en gesplitst, 1 kanaal rechtstreeks naar de badkamer op de 1e verdieping en van daaruit door naar de benedenverdieping.
(dit circuit staat er dus buiten volgens mij).

De andere leiding gaat naar de radiatoren op de zolder (2kamers) en Die word weer doorgelust naar degene die ik op de 1e verdieping wil vervangen, dit is tevens de laatste radiator in dat circuit en daar zou ik dus willen aftappen, want dat is het laagste punt van dat circuit in al mijn logica... maar daar zit geen aftappunt waar een tuinslang oid op kan denk ik... de andere foto is de blindstop geloof ik..... (zie foto's).

Iemand een goed idee/voorstel?

Als ik op het volledig laagste punt een aftapkraantje ga zoeken (benedenverdieping), krijg ik dus nooit het water uit die bewuste radiator lijkt mij omdat dat een andere circuitje is..?





 

Gguido

  • #2


Hier een schematische tekening om eea hopelijk te verduidelijken :)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Op de eerste foto zie je een ontluchtingskraantje onderaan de radiator. Daar zal je het mee moeten doen.
Eerst zoveel mogelijk de boel op zolder aftappen.
En dan ontluchtingskraantje open en twee bakken die er onder kunnen telekns vol laten lopen en wisselen. Zet ze op een vuilniszak met een dweil. Paar emmers er bij om de bakken in leeg te kiepen.
Ontluchting boven op de radiator ook open om lucht toe te laten.
Wat jij blindstop noemt is ook een ontluchtingskraantje.
 

Gguido

  • #4
Frank, dank voor je reply.
Dat word dus een monsterklusje vrees ik...
Is de CV uitzetten voldoende of moet ik ook nog ergens een (hoofd-)kraan dicht voordat ik ermee begin?
Anders blijf ik spreekwoordelijk aan het aftappen met de kraan open :P ?
Zoja, waar zou ik dat doen, bij de CV ketel zie ik nergens een toevoerkraan namelijk?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Stekker er uit en waar mogelijk het systeem leeg laten lopen via een aftapkraan.
Het systeem wordt niet constant gevuld of zo, dus bovenstaande is afdoende.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu