Radiator ophangen en ontluchten

Michiel43

  • #1
Heb een radiator die ik weer wil ophangen/aansluiten. Zie foto voor aansluiting en ontluchting. Vorige winter deed deze het niet echt goed, vermoed door lucht. De aan/afvoer buizen lopen naar boven zolder toe, waarbij deze radiator vanaf de zolder bezien de laatste is van het systeem. De ontluchtingsnippel werkt niet meer, dus die moet ik sowieso vervangen.

Vragen
- Kan ik nieuwe ontluchtingsnippel met een beetje teflon tape erop draaien? Zodat deze goed afsluit.
- Aan rechtzijde zit aan/afvoer. Er zit alleen rechtsonder van de radiator een ontluchter (geen echte aftapper). Verder nergens niets. Wat is de beste manier/aanpak om er alle lucht toch uit te krijgen?
- Hoe kom ik erachter welke diameter de draad van de ontluchter is? En zijn deze nog te koop. Is namelijk systeem van 50 jaar oud.





 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zijn de fotos goed geplaatst?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het ontluchtingskraantje heeft een 1/8" schroefdraad, u kunt dat met tape verpakken, de schroefdraad iets beschadigen om meedraaien van de tape te voorkomen, de tape met de klok mee op de schroefdraad draaien.
 

Marcn88

  • #4
Ontluchring hoort bovenaan de radiator te zitten lucht gaat immers boven water staan, dus de radiator hangt op de kop
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het lijkt me dat de foto op de kop staat, anders zou de radiator wel erg hoog hangen. :wink:
 

Michiel43

  • #6
Dank voor de reacties! de foto's zijn wel correct. Alleen zijn ze genomen op een plaats waar de radiator los rechtop tegen de muur staat.

Dan weet ik in ieder geval dat de radiator op zijn kop hangt er boven dus geen ontluchting zit. Dit kan ikzelf zo 123 niet veranderen, omdat er op andere plekken niets te zien is van schroefdraad om iets in te draaien.

Ga proberen om nieuw nippel te plaatsen met wat tape. En dan het systeem heel langzaam vol te laten lopen, zoals ik al wel op andere items gelezen heb.
 

Combiketel

  • #7
Als de radiator ondersteboven hangt dan heeft die ontluchtingsnippel totaal geen nut.

Wat je zou kunnen proberen is de radiator dan iets of wat scheef te hangen met het hoogste punt naar de aansluitingen. Dan is er een kleine kans dat de lucht naar boven de leidingen in schiet.

Echter zou ik er zelf voor kiezen om een nieuwe radiator te hangen met een fatsoenlijke ontluchter aan de bovenzijde.
 

Michiel43

  • #8
Het is gelukt om deze radiotor (alleen voor deze winter) terug te hangen. CV uitgezet en systeem heel langzaam laten vollopen en boven op zolder ontluchten aantal maal ook de dagen daarna. Nu werkt ie weer. En er is geen lek. alle 3 met wat teflon tape aangedraaid.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu