Bakstenen buitenmuur vervangen voor voorzetwand

Wooty

  • #1
Goedeavond allen,

Wij zouden graag het bakstenen buitenblad van een spouwmuur verwijderen en deze vervangen voor een houten isolatie wand. Met daartegen douglas rabatdelen.

Dit omdat de stenen van het buitenblad niet erg mooi zijn en er naast een lucht spouw verder geen isolatie is toegepast.
Als we de buitenmuur verwijderen zouden we deze in principe voor 5 cm (spouw) plus 10 cm (nu buitenmuur) dus totaal 15 cm isolatie materiaal kunnen vervangen.

Het binnen blad ondersteund nu alleen de vloer van de bovengelegen verdieping (slaap en badkamer). Het mansarde dak erboven steunt op een stalen spant.

Nu zijn mijn vragen.
1. Hoe moet ik het opbouwen? dien ik een lucht spouw te gebruiken, of kan ik de balken gewoon tegen de muur schroeven?
Wat is de opbouw?
(dus bijvoorbeeld: Binnenmuur, luchtspouw, dampdicht folie, glaswol, dampopen folie, tengels, rabat delen.) ik kan hier van geen plaatje vinden.

2. Dien ik de balken waarmee ik het buitenblad maak met ankers aan de binnenmuur te bevestigen? ten behoeve van de stevigheid?

3. Hoe voorkom ik dat de onderzijde van de houten buitenwand snel weg rot?

4. Zijn er nog meer dingen om op te letten?

Fotos:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Goed dat je het grondig aan wilt pakken.

Maar laat eerst eens door een constructeur controleren hoe de sterkte en stabiliteit van het huis in elkaar zit. Het buitenspouwblad kan vaak niet weg. Je kan geen houten blad gebruiken om de sterkte terug te krijgen.

Denk aan de vergunning voor deze klus. En als je zoveel wand vervangt, kom je in nieuwbouweisen terecht. Dus een isolatiewaarde van 4.5.

Heb je ook een totaalplan voor je huis gemaakt? (isolatie rondom, kozijnen, ventilatie, verwarming).
 

Wooty

  • #3
Uiteindelijk na overleg met onze constructeur gekozen voor het volledig vervangen van de muur door een houtskelet bouw wand.

Opgebouwd uit 170 x 70 mm balken waartegen underlayment platen geschroeft.

gr Wouter
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu