Groepenkast voldoet niet aan huidige eisen

Elke12345

  • #1


Hallo allemaal,

Ik ben een leek op het gebied van elektra/groepenkasten en wij kregen van een elektrotechniek bedrijf de volgende opmerking over onze groepenkast (zie bijlage):

"De groepenkast die u nu heeft zitten voldoet niet meer aan de huidige eisen. Deze is zeer ondeskundig geïnstalleerd en met de verkeerde materialen/onderdelen".

Mijn belangrijkste vraag is: Kunt u deze conclusie ook trekken op basis van deze foto (het bedrijf heeft ook enkel de foto gezien en is niet bij mij thuis geweest)? En is het inderdaad raadzaam om de gehele groepenkast te laten vervangen?

Ik hoop dat u mij kunt helpen. Alvast bedankt!
 

Ltn.fazant

  • #2
Het is wel heel makkelijk een installatie af te kraken vanaf een foto zonder werkelijk de kast open te hebben gehad.

Maar ik zie ook wel een paar punten van aandacht:

-Geen hoofdschakelaar aanwezig
-Maar 1 aardlekschakelaar aanwezig
-Kabel ingevoerd in kast zonder juiste invoer/trekontlasting

Maar er zou meer informatie aanwezig moeten zijn om een juist oordeel te geven. o.a:
-Bouwjaar van de woning,
-Hoe is de aarding gerealiseerd
-Hoeveel groepen zitten er werkelijk achter de aardlekschakelaar.
 

Elke12345

  • #3
Beste Ltn.fazant,

Bedankt voor de snelle reactie! Het bouwjaar van het huis is 1976. Ik dacht dat het toen al verplicht was om een hoofdschakelaar te hebben? Maar ik ben echt een leek, dus weet ook niet hoe zo'n ding er uit ziet...

Hoe de aarding is gerealiseerd en hoeveel groepen er werkelijk achter zitten weet ik niet. Kan ik dit zelf achterhalen?
 

Ltn.fazant

  • #4
Een hoofdschakelaar is sinds september 2005 verplicht in elke groepenkast.
Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of
ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.

kijk welke groep er aan blijft als je de aardlekschakelaar uitzet.
Aarding is wat lastiger te checken voor een leek. maar in de meeste woningen loopt er een blank koper draad vanuit de vloer naar de meterkast.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu