PVC aansluiten op gietijzeren mof

Bouwtux

  • #21
Huh? Wat niet doen, spijt van wat precies?


Lood is er nu uit. Het lijkt toch verder alleen bitumen te zijn, althans dat zeg ik als leek. Ik zie geen verder lood of striktouw. Zal zo proberen een foto te maken.

Maar mag ik vragen met welk materiaal ik dit straks moet afdichten? Dat blijft vooralsnog onbeantwoord maar ik moet dat echt gaan kopen vanmiddag als ik verder wil. Cement met cebarpoeder? Iets met bitumen? <kuch> Siliconenkit? Iets anders?

Ik dank je zeer voor je tijd en adviezen, ik stel het enorm op prijs! :) Ik heb veel geleerd deze week hier.


Quotes verwijderd, die maken het er niet duidelijker op, mod.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #22
Wat is de maat van de binnen zijde gietijzeren mof?

dan ken ik verder ivm aansluiting
 

Bouwtux

  • #23
Circa 160mm, als ik de bitumen eruit weet te krijgen.

Omdat ik dingen moest gaan aanschaffen heb ik zelf maar wat beslissingen genomen:

Een PVC -> gietijzer verloop zoals bijv. Hornbach ze heeft bleek zinloos; de binnenmaat is 157mm, de buitenmaat is al snel 164mm en dat is te dik dus dat past niet. Dit artikel is duidelijk bedoeld voor over een gietijzeren spie heen. Met een mof kun je niks.

Inplaats daarvan heb ik gekocht een PVC expansiestuk 125mm, omdat de buitenmaat daarvan (140/150mm) vrij aardig in de buurt komt van de benodigde doorsnede. Daarnaast Shell Tixophalte om het af te dichten. Tot slot hennep en een soort van tochtstrip die uitzet die mogelijk ook van pas kan komen. Tokrolringen heb ik helaas vergeefs naar gezocht.

En natuurlijk een verloopring 125mm -> 110mm en een serie 45 graden bochten 110 en een T-stuk 110.

Ik ga zometeen eens proberen of ik die oude bitumen eruit weet te krijgen... wordt vervolgd
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #24
Goh wat moeilijk allemaal!

Als de kraag schoon is had ik een steekssok manchet 125 genomen die in de mof gedaan.

dan had ik wat oude kranten dun op gerolt en rond om de sok en kraag gedrukt en wat aan geslagen zodat sok klem zit en onder in dicht zit.

Dan wat snelcement dun vloeibaar gemaakt en in de ruimte kraag en sok gegoten en het spul goed laten drogen.

In de sok volgende dag een stromingbocht spieeind 125mm 90 gradenMV en verder op weer een bocht 125 90 graden MV daar dan een verloop in 125x110 LV zodat je verder met je standleiding kan.



PS: denk er wel om haastige spoed is zelden goed!
 

Bouwtux

  • #25
Moeilijk? Valt best mee toch? Eerst even wat fotos:

Schoon met prop:



De bitumen en... tja wat is het. Geen touw. Lijkt op hout schaafafval...:



Het stuk PVC dikte 140mm erin:



Schoon:



Tja ik vroeg "wat moet ik gebruiken", nu heb ik dus maar gekozen voor bitumen en mogelijk hennep. Papier en cement kan ook, maar ik kan er niet naar raden :)

Ik heb idd nu gekozen voor telkens 2x 45 graden 110mm ipv 90 graden 125mm. Lijkt me op zich geen groot verschil toch?

Wat er uit kwam is raar spul. Het bitumen is hard, bijna als uitgeharde hars, en het verbrijzelt / breekt inplaats van te buigen. Maar ja, dat zit er dan ook misschien al 90 jaar in...
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #26
Kijk ik moet van afstand gaan raden hoe het zit jij kan het zien en aan raken.

dat haarde spul is mastiek en geen bitumen.

controleer wel eerst verder in de bocht als er opstakels in zit.

Ik gebruik in de zulke gevallen altijd manchet verbindingen is wat gemakkelijke mee te werken.

ik had voor in de grond liever 125 gebruikt omdat de gietijzer ook grote maat is maar ja smaken verschillend.
 

Bouwtux

  • #27
Mastiek? Hm. Ik weet 't niet hoor. Dit spul is echt absoluut op teerbasis, dat ruik je. Het ruikt naar een asfaltweg in de tropenzon. Of nee, het ruikt naar asfalteerwerkzaamheden van Volker Stevin.

Ik gebruik in de mof ook een grote maat; 140mm (met 150mm kraag), maar inderdaad ga ik daarna onder de vloer al over op 110 inplaats van pas aan de voet van de standleiding.

Je hebt wel gelijk hoor... als ik in sommige andere threads die fotos zie kan ik soms nauwelijks een beeld vormen van de situatie. En ik had zelf enorme moeite hierzo om na de eerste schrik me te beseffen wat ik eerst had aangezien voor een eternit rioolpijp toch echt gewoon lood was... dus zelfs als je het kunt zien en aanraken is het soms lastig genoeg. Respect dus!

Maar tja, je gaat natuurlijk ook niet erg snel in eternit zitten krassen om te zien of het niet toch metaal is he... iets met asbestvezels... ;)

En sorry als ik gehaast overkom... ik neem juist best wel de tijd voor deze verbouwing... ben al 5 maanden bezig en gaat ook nog wel flink tot in 2019 duren... ik plan dit echt al een tijdje... maar inderdaad, nu ik zonder toilet zit heb ik enige urgentie ;)

Bedankt en... wordt vervolgd
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #28
Ik heb jaren in eternit Asbest cementbuis gewerkt.

Gewoon nat spuiten zou men gezegt hebben, nu toen niet hoor, toen zaagde we er in.

maar mastiek had je vroeger dat zie je nog op oude grind daken
leesvoer https://www.joostdevree.nl/shtmls/mastiek.shtml

Wens je succes met je klus we horen of zien wel wat voor bij komen.

Ps als je zand in het gat gooi een emmer war over heen gooien zodat het goed in slenkt zodat je later daar beton over heen kunt doen.
 

Bouwtux

  • #29
Ja... maar dat is het punt. Ik heb ook ooit wel eternit platen gezaagd met mijn vader in de tuin... ik leef nog.
[afkloppen]

Ik kan wel relatief veilig werken met asbesthoudend spul... inderdaad nathouden... maar het punt is dat het niet mag, en dat je daardoor allerlei wetten overtreedt waar je nog behoorlijk last mee kunt krijgen. En dan durf ik niet eens te denken aan eventuele civiele aansprakelijkheid...
 

Bouwtux

  • #30
Zo, het zit er op!

Duurde even, die Shell tixophalte heeft behoorlijk wat tijd nodig om taai te worden, ik heb het 48 uur gegeven.

Hoe ik het gedaan heb: een aantal slagen Soudal soudaband acryl om het stuk PVC gewikkeld onderaan om zo een barriere te vormen voor de shell Tixophalte zodat het niet kan weglekken. (Die soudaband zwelt op, het is circa 4mm dik maar zwelt uiteindelijk tot zeker het driedubbele).
Dan het stuk PVC in de mof en tixophalte rondom aanbrengen met kitspuit. Ik had meer dan 1 tube nodig.

Foto's:

Soudaband wanneer expanded:






Ik heb het gat weer volgestort met puin en zand, inderdaad met veel water gepoogd het ook in de hoekjes en kiertjes te laten lopen.

Er ligt nu een plaat multiplex over en daar staat weer een toiletpot op. Het idee is namelijk dat ik eerst de standleiding verder aanleg en een toilet op de eerste verdieping plaats. Daarna heb ik dan immers alle tijd om zonder stress dit benedentoilet netjes af te maken.

Bedankt!
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #31

Bouwtux

  • #32
Ik heb een staand toilet gekocht. De uitgang schijnt standaard 180mm boven de vloer te zijn, daar heb ik de hoogte van mijn T stuk op afgestemd (+20mm voor extra vloer dikte).

Ik ben er nog niet 100% uit hoe ik de vloer ga doen (dichtmetselen en dan wat? of gewoon een [betonplex] houten vloertje eroverheen?) en om die reden heb ik het stukje pijp onder het Tstuk nog niet verlijmd, die zit er nog los in. En het T-stuk zelf is niet lijm maar manchet, dat leek me veiliger als er ooit iets los moet. Dus ik heb nog een aantal dagen om me te bedenken.

Er staat nu provisorisch een toiletpot, alleen is het aanvoer reservoir nog niet aangesloten, het reservoir moet omhoog en de wateraanvoer wordt veranderd (komt straks nl. uit regenwatervoorziening ipv leidingwater)
 

Bouwtux

  • #33
Ja sorry, het T stuk op de foto was enkel voor de foto, er is een ander T-stuk geplaatst (MV), hoogte 200mm boven originele tegelvloer...

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu